Nya Volvo XC60 officiell – fakta, bilder, film och pris

Så har då nya Volvo XC60 haft världspremiär på bilsalongen i Genève. Här finner du alla fakta och bilder om Volvos mellanstora suv som ska fortsätta hålla flaggan i topp i Europa och på andra marknader.

Sök fram eller ladda upp en pdfntresset för nya Volvo XC60 är enormt, det visade inte minst besöksstatistiken över hur många av er som tittade på världspremiären live här på teknikensvarld.se, närmare 1 500 personer följde avtäckningen på bilsalongen i Genève på vår sajt. En imponerande samling som såg Volvos designchef Thomas Ingenlath och vd Håkan Samuelsson presentera Europas bäst säljande mellanstora premiumsuv.

– Vi har en lång tradition av att designa eleganta och dynamiska SUV:ar som erbjuder det senaste i teknikväg. Nya XC60 är inget undantag. Det är den perfekta bilen för en aktiv livsstil och den utgör nästa steg i vår omvandlingsplan, säger Håkan Samuelsson, koncernchef och verkställande direktör för Volvo Car Group.

Nya XC60 har mycket att leva upp till i och med föregångarens framgångar. Med nya formgivningen och med mycket ny teknik tack vare ett plattformsbyte till SPA och de nya intressanta Drive-E-drivlinorna är ser framtiden ljus ut för modellen. Storebröderna i 90-serien har ju lett till att Volvo har upplevt ett enormt lyft försäljningsmässigt (rekord förra året) och 800 000 sålda bilar när 2020 summeras finns fortfarande i sikte (då måste nya S60, V60, XC40 och V40 också vara lyckosamma).

– XC60 är inte en suv som har byggts för att se ned på andra utan för att köras. Exteriören har atletiska linjer med ett diskret och tidlöst uttryck. Interiören är en mästerlig komposition av smarta lösningar, vackra material och det allra senaste i teknikväg – allt perfekt kombinerat. XC60 kännetecknas av en genuint skandinavisk upplevelse som kommer att göra att våra kunder känner sig utvalda, säger Thomas Ingenlath, Senior Vice President för Design på Volvo Car Group.

Vassaste varianten heter XC60 T8 Twin Engine som är en laddhybrid med 407 hästkrafter, samma som i XC90 T8 Twin Engine. När bensinmotorn och elmotorn pressar på tillsammans avverkas 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Men Volvo erbjuder fler motorer än så till nya XC60.

– Vi kan erbjuda ett stort antal drivlinor.Nya XC60 lanseras med dieselmotorn D4 som levererar 190 hk och D5, med PowerPulse-teknik som levererar 235 hk. Vi har även den bensindrivna T5 som levererar 254 hk och T6, som med både turbo och kompressorer levererar 320 hk och ett vridmoment på 400 Nm, säger Henrik Green, Senior Vice President Produkt och kvalitet på Volvo Car Group.

Nya XC60 är 4,4 centimeter längre än sin föregångare vilket gör den 468,8 centimeter lång. Den är också 10,8 centimeter bredare, totalt 199,9 centimeter och 5,5 centimeter lägre. Nya generationen är alltså 165,8 centimeter hög. Enligt Volvo är den rymligast i klassen även om de inte preciserar några interiöra mått i nuläget. Hur mycket bagageutrymmet sväljer har vi dock koll på tack vare Teknikens Världs Mikael Stjerna som befinner sig på plats nere vid nya XC60 i Genève. Exempelvis berättar han för oss att baksätet är tudelat enligt 60/40-konfiguration och att lastutrymmet är på 505 liter och med nedfällt baksäte ryms 1 432 liter. Det är mindre än gamla XC60 som rymmer mellan 534 och 1 455 liter (Obs! Volvo är lite oeniga med sig själva, de uppger nämligen två volymsiffror för gamla XC60, närmare bestämt 495 liter samt nämnda 534 liter. Sistnämnda siffra är den officiella hämtad från modellens specifikationer på volvocars.se). Det ska påpekas att siffrorna för nya XC60 är preliminära och kan komma att ändras när mer officiella mätningar genomförs.

Markfrigången är 21,6 centimeter vilket är lägre än hos föregångaren som kunde ta sig över 23 centimeter höga hinder innan underredet tog emot.

Vikten hos nya XC60 är ungefär densamma som hos gamla. Beroende på drivlina är nya generationen allt från 20 kilo lättare till 20 kilo tyngre.

Nya XC60 är fullproppad med säkerhetssystem, bland annat den kraftigt uppdaterade City Safety-funktionen som numera även kan styra bilen för att undvika en kollision, som vi tidigare skrivit om. Tidigare versioner har endast kunnat bromsa bilen, men räcker inte det tar bilen över även styrningen. Den automatiska styrfunktionen griper inte enbart in vid kollisionsrisk rakt framför bilen, även BLIS (Blind Spot Information) använder sig av tekniken om det skulle vara fara på färde vid exempelvis filbyte.

Självklart har nya XC60 även Pilot Assist, den semiautonoma (delvis självkörande) funktion som redan presenterades i 90-seriens S90, V90 och XC90. Skillnaden är dock att till XC60 är Pilot Assist tillval medan det ingår som standard i 90-serien.

En snabb jämförelse mellan nya och gamla XC60. Klicka för att se bilden i större format.

En annan nyhet är ett nytt klimatsystem som kallas CleanZone som med indelning i fyra zoner i kupén tar bort skadliga föroreningar och partiklar för att ge de åkande en ren luftmiljö. Eller som Volvo beskriver det – ”tillhandahålla skandinavisk frisk luft på insidan”.

Samtliga tekniska specifikationer för nya Volvo XC60 i PDF-format hittar du om du klickar på bilden.

Ladda ner: volvo-xc60-2018-tech-spec.pdf

Infotainmentsystemet Sensus, som kännetecknas av den stora skärmen, samt Volvo On Call-appen har fått uppdaterade gränssnitt för att vara tydligare och med högre grad av användarvänlighet än tidigare. Systemet är kompatibelt med Android Auto och Apple CarPlay.Tillverkningen av nya XC60 är planerad till mitten av april månad i år, med andra ord runt påsk. Hos Volvo-handlarna finns den att beskåda från och med under senare delen av sommaren men redan nu går det att beställa den.Här en kort film med nya Volvo XC60 och Mikael Stjerna direkt från bilsalongen i Genève:

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr