Nya Volvo XC90 – 400 hästkrafter och 60 g/km

I dag, en solig sommardag, väljer Volvo att berätta lite mer om motorerna till nya XC90 som kommer senare i år. Volvo sticker ut hakan och kallar nya XC90 för världens kraftfullaste och renaste suv.

Det börjar närma sig. Volvo XC90 som vi känner till den i dag har hängt med i tolv år men i höst kommer så äntligen ersättaren. Nya Volvo XC90 är bilen på mångas läppar sedan en tid tillbaka och inte lär det bli färre läppar när Volvo nu berättar mer om drivlinorna som ska möta framtiden.

Volvos nya Drive-E-drivlinor där fyrcylindriga förbränningsmotorer, både bensin och diesel, ska kombineras med ren elkraft, har gjort en del skeptiska. En suv ska ha en rejäl V8 med kraft under huven, menar några. Downsizing och låga utsläpp är melodin, säger andra. Volvo tänker kombinera dessa båda världar till en.

Av de motorer som i dag presenterar lite närmare är det framför allt T8-versionen som på papperet imponerar.

Volvo XC90 T8 går att ladda med kabel.

Laddhybriden Volvo XC90 T8 har så kallad Twin Engine-teknik som är utvecklad av Volvo. En 2,0-liters bensinmotor med både kompressor och turbo driver framhjulen. Kompressorn borgar för kraft vid låga varv medan turbon hjälper till när det börjar snurra fortare. T8:an har dessutom en elmotor på 80 hästkrafter (60 kW) som driver bakhjulen. När både bensin- och elmotorn samverkar ligger totala effekten på omkring 400 hästkrafter och vridmomentet uppgår till 640 newtonmeter. Via ett tryck på en knapp kan föraren välja att köra på enbart elmotorn vid exempelvis stadskörning. Upp till fyra mils körning på enbart el sägs vara möjligt.

Med andra ord finns det gott om kraft i T8-versionen som samtidigt bjuder på låga utsläpp. Cirka 60 gram per kilometer enligt NEDC-körcykeln (vilket diskvalificerar den som supermiljöbil). Detta i en bil som kan driva på alla fyra och som samtidigt rymmer sju passagerare inklusive förare.

T8 Twin Engine-motorpaketet.

– I en ny XC90 behöver du inte kompromissa. Tidigare stod valet mellan mellan prestanda eller låga CO2-utsläpp. Men med nya XC90 får du båda, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group.

Är du rädd för en drivlina där elmotor med tillhörande batteripack inkräktar på utrymme kan du vara lugn. Så här säger Peter Mertens:

– Eftersom vår nya SPA-teknik redan från början är utformad för att integrera olika typer av elektrifiering, har installationen av Twin Engine-tekniken varken inkräktat på last- eller passagerarutrymme.

Volvos nya SPA-plattform är förberedd för elektrifiering och därför inkräktar drivlinan inte på innerutrymmena.

T8-drivlinan i all ära, men det är inte enda alternativet som kommer att återfinnas under huven på nya XC90. Volvo presenterar även två andra bensinmotorer samt två dieselmotorer.

De båda andra bensinmotorerna är T5 och T6 där förstnämnda är på 254 hästkrafter och 350 newtonmeter medan sistnämnda plockar 320 hästkrafter och 400 newtonmeter ur en maskin som kombinerar kompressor- och turbomatning.

Dieselmotorerna som Volvo presenterar i dag benämns D4 och D5. Turbodieseln D4 har 190 hästkrafter och 400 newtonmeter med en blandad förbrukning på omkring 0,50 liter per mil medan D5:an är en dubbelturbodiesel på 225 hästkrafter och 470 newtonmeter med en förbrukning på cirka 0,60 liter per mil.

D5-dieselmaskinen.
På den stora skärmen kan föraren välja mellan olika drivlinekonfigurationer, exempelvis enbart körning på el eller en hybridkombination för maximal prestanda.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!