Nya Volvo XC90 får unika säkerhetssystem

Volvo lättar ännu lite mer på locket kring årets stora nyhet från Hisingen – nya XC90. Nu har bilens säkerhetssystem presenterats, och det är två system som modellen blir först i världen med.

Årets stora nyhet från Volvo är tveklöst nya generationen av XC90, som presenteras på bilsalongen i Paris nu i höst. Vi har redan fått se de första bilderna på bilens interiör, och nu lättar Volvo ytterligare en liten bit på locket – och presenterar bilens säkerhetssystem.

Det råder knappast någon tvekan om att ambitionsnivån gällande säkerheten är hög i nya XC90. Volvo har som målsättning att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i en Volvo år 2020, och XC90 är en högst viktig byggsten på vägen dit. Till säkerhetssystemen hör två stycken som, i alla fall enligt Volvo själva, är helt nya på marknaden.

Det första av dessa handlar om avåkningsskydd, eller ”run-off road protection”, som den engelskspråkiga beteckningen lyder. Att köra av vägen är en av de allra vanligaste olycksorsakerna, i exempelvis USA står olyckstypen för hälften av alla olyckor. Här i Sverige utgör singelolyckor en tredjedel av alla olyckor med dödsfall och allvarligare skador.

Det är dessa skador nu Volvo försöker adressera med det nya säkerhetssystemet. XC90 har förstås filbytesvarnare, som med servoassisatns hjälper till att hålla bilen på vägen. Men det nya systemet börjar arbeta först efter det att avåkningen är ett faktum. Bilen känner av det som händer på vägen framför och drar åt säkerhetsbältena inför det att bilen landar utanför vägen – dessutom ska särskilda delar ha byggts in i sätena för att mildra de vertikala krafterna som passagerarna utsätts för – vilket ofta är en anlending till skada av ryggrad och nacke.

Det andra helt nya säkerhetssytemet handlar om autobromsning, och är en vidareutveckling av Volvos City Safety-system. Det nya systemet ska känna av om andra bilar närmar sig en korsning, och bromsa ifall inte föraren noterar en annan bil när hen kör ut i korsningen. I bästa fall kan systemet helt undvika en kollision, men även om det inte är möjligt så ska systemet kunna se till att krockvåldet minskas. Olyckstypen där en bil kör ut utan att notera passaerande trafik är vanlig både i tätort och på landsväg.

Utöver dessa system har XC90 bland annat system som känner av förarens trötthet, och föreslår lämpliga rastplatser, skydd mot påkörning bakifrån genom radar och anpassning av stolar och bälten, samt vältvakt, whiplashsskydd, dödavinkelnvarnare, trafikskyltsavläsning och kökörningsassistent, som i köer sköter gas, broms och styrning automatiskt.

Den passiva säkerheten ska också ha utökats med hjälp av fem gånger så hög användning av ultrahöghållfasthetsstål, så kallat boronstål, än i förra generationen XC90. Nedan ser du film på hur systemen fungerar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!