Nya Volvo XC90 2015

Nya Volvo XC90 – så här kan den se ut!

Renare linjer i formspråket, högre funktionalitet och massor av ny teknik. Det är receptet som ska göra nya Volvo XC90 till en världsframgång.

Det är ingen hemlighet att Volvo Personvagnar i dagarna lägger sista handen vid nästa generation Volvo XC90, bilen ska presenteras om knappt ett år. Redan i somras visades prototyper upp för viktiga Volvo-återförsäljare i syfte att öka köplusten hos blivande XC90-kunder. Bilen måste nämligen bli en säljsuccé om företagets strama budget ska gå ihop.

Volvo Car Corporations utvecklingschef Peter Mertens har vid ett flertal tillfällen, för utvalda journalister, visat upp tidiga skisser på bilen i samband med lansering av den nya bygglådeprincipen SPA (Scalable Product Architecture) och motortekniken VEA (Volvo Engine Architecture). 

Nya Volvo XC90 blir den första bilen ut med båda dessa tekniker. Lägg därtill att bilen sätts samman i en helt nybyggd anläggning inne på Torslandaverken på Hisingen och man ser en del av den megainvestering på 70 miljarder kronor av Volvo Personvagnar som just nu hårdsatsar på framtida modellstrategier.

Nuvarande XC90-modell var toppen av den då nya designfilosofi som dåvarande designchef Peter Horbury för första gången visade i konceptbilen ECC 1992 och som sex år senare blev nya S80. XC90:s mix av gamla former (bland annat hantverkarbilen Duett och efterkrigstidens PV800 ”Suggan”) och nyare stilideal blev en succé utan dess like. Kritikerna hävdade att Volvo hoppade på suv-trenden för sent, men detta verkade inte kunderna bry sig om. Särskilt i Amerika blev bilen populär och något av en ikon för den lyckade hemmafrun i övre mellanklassfamiljer där kraven på säkerhet och utrymme gick hand i hand.

Tekniskt blir kommande XC90 en smärre revolution för Volvo. Tvåliters fyrcylindrig bensin- eller dieselmotor kopplad till sexväxlad manuell eller åttastegad automatlåda blir basalternativen drivlinemässigt. Hybridisering med elmotor sänker förbrukningen samt ökar fartprestandan hos toppmodellerna. Fyrhjulsdriften AWD erbjuds både som direktdrivande från förbränningsmotorn eller via elmotor på bakaxeln.

Funktionalitet med sju säten kommer att ha vidareutvecklats hos XC90 generation två. Smartare fällning och packningsgrad kommer göra livet enkelt för XC90-ägarna. Men den dubbla bakluckan kommer med all sannolikhet stryka på foten för en mer traditionell variant.

Nya Volvo XC90 är helt och hållet ritad under ledning av den sedan ett och halvt år nytillträdde designchefen Thomas Ingenlath. Tidigare försök att ersätta dagens modell har varit uppe och vänt på styrelseborden ett flertal gånger. Antingen har tiden ansetts felaktig, alltför riskfylld ekonomisk situation eller designen inte stark nog.

För nya XC90 handlar lika mycket om design som ny teknik. Stil och utseende anses vara ett av de starkaste köpargumenten för Volvo. 

Designchef Ingenlath öppnade dörren på glänt till Volvos kommande formspråk i samband med världspremiären av konceptbilen Concept Coupé. På Detroitsalongen i januari kommer Concept XC som ska visa hur designen fungerar på en crossover. Med renare linjer vill Ingenlath komma tillbaka till Volvo som en funktionell och avskalad produkt. Om än en gnutta lyxig. Särskilt gillar Ingenlath 1970-talets Volvo-bilar – främst 140-modellen – som sett i backspegeln kanske är den bil som ikoniserat Volvo runt om i världen. 

Nya XC90 kommer därför bli en bil med mycket släta ytor, men räkna med att bilen sväller rejält jämfört med dagens modell. Femmetersgränsen lär spräckas och fyrkantigt format ger bilen rymd, utan att den ska se allt för bulkig ut. Interna Volvo-rykten säger att bilen är en mix av stilideal från Volvo, Range Rover och Chevrolet Tahoe!

SPA-tekniken gör det enklare för design­teamet att finna harmoni och balans i formspråket. Långt axelavstånd och stort mått från främre hjulaxel till A-stolpe är väsentligt för att proportionerna ska bli de rätta. Ingenlath är estet ut i fingerspetsarna – räkna med att nya Volvo XC90 kommer att anses om inte vacker, så i alla fall rejält inbjudande.

FAKTA: Nuvarande Volvo XC90

Skakig ekonomi, turbulens angående Volvos ägarsituation samt oro över suv-segmentet har förlängt modellens levnad i omgångar.

Gammelmodellen kommer dock att fortsätta leva – i Kina. Huvudägaren Geely ritar just nu om XC90 för fortsatt produktion i öst. Det intressanta är att flera av personerna som var med och utvecklade XC90 när det en gång begav sig på Volvo nu är anställda av China-Euro Vehicle Technology AB. Ett företag som ägs av Geely och är placerat i Göteborg.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!