Foto: Glenn Lindberg

Nya Volvo XC90 – så här upplevs den

Tidigare i veckan var det världspremiär för nya Volvo XC90. Teknikens Värld var så klart på plats med fotograf Glenn Lindberg och testchef Hans Hedberg som båda synat bilen inifrån och ut. Nu berättar Hans lite mer om Volvos nya storsuv.

700-800 journalister från hela världen befann sig i Stockholm i tisdags. Alla hade en och samma grej i huvudet – nya Volvo XC90. En bil som inte bara har nytt yttre utan också helt ny, spännande teknik som ska ta det svenska märket in i framtiden och upp i hierarkin bland världens biltillverkare.

Två av alla inbjudna till världspremiären var Teknikens Världs testchef Hans Hedberg och fotograf Glenn Lindberg. Efter att de båda har spenderat en dag med nya XC90 och efter att vi andra har smält intrycken under ett par dagar låter vi Hans Hedberg beskriva Volvos nya bil.

Hans, hur viktig är nya XC90 för Volvo?

– Oerhört viktig. Nya XC90 är första bilen ut i en enorm satsning av Volvo. Det är inte bara nytt formspråk som presenteras utan tekniken under och drivlinorna är ju helt nya. Den ska dels föra Volvo upp mot en exklusivare skara biltillverkare och samtidigt locka tillbaka tidigare Volvo XC90-ägare.

Hur ska man lyckas med det sistnämnda?

– Dels genom att man klättrat upp ett pinnhål eller två på premiumstegen, man ska alltså locka till sig tidigare XC90-ägare som gått vidare upp till exempelvis Audi Q7 och BMW X5. Men man ska också locka till sig de tidigare ägare som en gång valde XC90 för dess smartness med rymlig interiör och plats för sju åkande. Man får inte glömma att gamla XC90 var extremt populär, främst i USA, och det är delvis därför som nya generationen är lite återhållsam till utseendet jämfört med konceptbilarna. Folk ska känna igen att det är en XC90. Samtidigt är kundgruppen som väljer stora suvar med hög prislapp lite konservativa.

Du som har sett nya XC90, hur upplever du den?

– Först och främst, så som ofta är fallet, upplevs den annorlunda i verkligheten än på bild. Den är proper och snygg att titta på, utan att vara överdådig. Helt rätt tänkt med tanke på gruppen av kunder som ska lockas.

– Det är fortfarande Volvo. Och den är fortfarande en XC90. Många som befann sig på premiären belyste just att detta är omisskännligt en Volvo, en XC90. Även skeptikerna mjuknade när de fick se bilen i verkligheten för första gången.

Nya XC90 är större än föregångaren, även om det inte framgår på bild. Foto: Klicka för större bild.

Men många som har tittat på den på teknikensvarld.se upplever den som liten. Är den det?

– Jag såg att det fanns personer som tyckte att den såg liten ut jämfört med mig då jag stod bredvid. Betänk då att jag stod ett trappsteg upp. Nya XC90 är inte liten, den är större än gamla. Den är knappt nämnbart kortare än BMW X5. Med en och en halv decimeter extra på längden jämfört med gamla samt nästan lika mycket extra mellan hjulaxlarna har innerutrymmena blivit avsevärt bättre. Volvo lovar ju klassledande åkkomfort i tredje stolsraden för personer upp till 170 centimeter.

Drivlinorna innehåller bara fyrcylindrigt, hur ser du på det?

– Det finns personer som menar att sexor och åttor är ett måste för att vara premium. Jag tror inte att det är så, världen är under förändring och det handlar inte längre om antal cylindrar. Volvo satsar ju fortfarande på hästkrafter, men i kombination med en miljösatsning. Bra för framtiden.

Chassit då?

– Helt ny plattform signerad Volvo. Spännande. Ska även användas till Volvos kommande modeller, från 60-serien och uppåt. Kikade lite på framvagnen och det är Audi rakt av med dubbla triangellänkar. Bakvagnen är desto häftigare, en helt ny konstruktion. Eller ny och ny, med tvärställda bladfjädrar i komposit och delad bakaxel är det egentligen en beprövad konstruktion som kom redan med Volvo 760. Ger både komfort och hög hållbarhet. Slits inte ut i första taget vilket vi sett i 760 och 960.

Interiören med den stora skärmen kommer att locka kunder. Foto: Klicka för större bild.

Spännande. Vad tycker du är häftigast om du måste välja ut något?

– Häftigast är att det är en komplett ny bil. Chassit, drivlinorna, formerna, interiören, tekniken – hela paketet är nytt. Och så är nya XC90 ritad och utvecklad av svenskar och ska tillverkas i Sverige. Detta är en svensk bil. Den är inte en Ford någonstans och den är inte kinesisk.

– Men om jag måste välja något som är häftigare än det andra så är det insidan. Där har Volvo inte hållit tillbaka så som de har gjort på utsidan. Interiören är ett jättesteg och här ser jag största förändringen. Nya material, snygga ytor och full av teknik. Skärmen i mitten kommer att attrahera.

Prislappen (från 498 000 kronor) reagerar många på. Du också?

– Visst är prislappen hög och många jämför nog också lite haltande med gamla XC90 som reades ut på sluttampen. Men vid jämförelse är inte priset så högt. Volvo vill som tidigare nämnt upp i kvalitet och lägga sig i verkliga premiumklassen. Då ökar också priset. Men jämför du exempelvis med motsvarande BMW X5 och lägger till automatlåda och andra detaljer, inte minst säkerhetsfunktioner, som är standard i Volvon, ja då blir svensken plötsligt bra prissatt. Man ska också ha i åtanke att Volvo XC90 inte är ”folkets bil”, det är inte XC90 som är gemene mans förstahandsval. XC90 är Volvos toppmodell.

Något mer att tillägga om nya XC90?

– Jo, att den som är nyfiken på och intresserad av nya Volvo XC90 har chans att titta på den i helgen och i nästa vecka. I helgen står den utställd i Kungsträdgården i Stockholm och på Gustav Adolfs Torg i Göteborg. På måndag och tisdag nästa vecka står den på NK i Göteborg. Ta dig dit och kika på den för att bilda dig en uppfattning baserad på verkligheten.

All information, mängder med bilder och filmer som visar och beskriver nya Volvo XC90 hittar du här.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!