Nya Volvo XC90 stekhet – redan slutsåld

Försäljningen av nya Volvo XC90 påbörjades för två dagar sedan. Nu, 47 timmar senare, är första upplagan, kallad First Edition, om 1 927 bilar slutsåld.

Vi visste redan att nya Volvo XC90 var stekhet, det fick vi rejält bevis på i form av detta mäktiga rekord. Nu har det bevisats även på försäljningsnivå. Nya XC90 i specialutgåvan First Edition började säljas på nätet onsdagen den 3 september klockan 16.00. 47 timmar senare var alla 1 927 exemplar (en siffra som hyllar året då Volvo grundades) sålda. Frågan är när en svensk bil höll sådan försäljningstakt senast? Förmodligen aldrig.

Nya Volvo XC90 modellår 2015. Foto: Klicka för större bild.

– Vi är mycket nöjda, men inte direkt överraskade. Det stora intresset för nya Volvo XC90 eskalerade till extremt höga nivåer efter världslanseringen förra veckan, säger Alain Visser, Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service på Volvo Car Group.

De 1 927 sålda bilarna kostade var och en 789 000 kronor. Multiplicera siffrorna så får du ett hissnande totalbelopp.

Du som blev utan i denna första säljomgång får vänta till nästa. Sista veckan i januari sätter produktionen av icke First Edition-versionerna igång.

Läs allt om nya Volvo XC90, se filmer och bilder, plus en hel del annat, genom att klicka här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!