Det här är en syn vi kommer att få vänja oss vid. Transportbilen Caddy är en av Volkswagens storsäljare, generation tre har sålts i cirka 800 000 exemplar mellan 2004 och 2009. Nu är det dags för generation fyra, men precis som med Golf handlar det i själva verket om ett ansiktslyft.
Om de exteriöra nyheterna finns inte mycket att orda. Caddy har helt enkelt fått samma nos som det mindre syskonet Polo och smälter därmed bättre in i VW-familjen. Baktill har lampglasen ritats om en aning. Inne i kupén finns en ny ratt, nytt instrumentkluster och nya fina material. Den stora nyheten invändigt är att den andra stolsraden kan lyftas ur helt och hållet för att ge plats åt i princip hur mycket last som helst. Femsitsiga Caddy kan därmed rymma 3 030 liter från golv till tak och Caddy Maxi har plats för enorma 3 880 liter.
En annan nyhet är att alla versioner av Caddy får antisladdsystem som standard. Den blir också den enda i sin klass som kan fås med 6- eller 7-stegad DSG-låda med Hill-Start Assist. Volkswagen har även sett över hela motorutbudet. Dieselköpare kan välja mellan 75, 102, 110 och 140 hästkrafter. 102- och 140-hästarsmotorerna kan utrustas med DSG-låda medan 75- och 102-hästarsversionerna kan fås i Bluemotion-utförande som innehåller start/stopp-system och bromskraftåtervinning. På bensinsidan introduceras den nya 1,2 TSI-motorn med 86 eller 105 hästkrafter.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.