Kia Opirus ska göra det som Volvo S80 och koncernsyskonet Hyundai Grandeur redan gör - utmana tyskarna BMW 5-serie och Audi A6 i kampen om E-segmentet.
Längre, slankare och lättare. Så sammanfattar Kia själva sitt nybygge. Egentligen är inte Opirus en ny modell men Kia tycker att de förändrat så pass mycket sen den senaste modellen att de väljer att kalla den för en helt ny modell.
- 2007 års Opirus har blivit så uppgraderad att det nästan blivit en helt ny modell, säger Jean-Charles Lievens, vice ordförande på Kia Motors Europa.
– I sin nya form är Opirus ett riktigt fint flaggskepp för den höga kvalitet som Kia numera står för. Den ser bra ut, går fort, drar mindre bränsle, är fylld med ny teknik och är underbart skön att åka i, fortsätter Lievens.
Den ser inte så dum ut vid första titten. Kanske är det för att lamporna i fronten liknar de som ett visst tyskt märke brukar använda. Den ser i alla fall inte ut som en typisk Kia, känslan av något lyxigare har de fått till bra.
Under huven sitter en 3,8-liters V6 som ger 266 hk och 353 Nm som mest. 0-100 km/h tar 7,5 sekunder och maxhastigheten är 230 km/h. En femväxlad automatlåda sitter som standard och går inte att ta bort. Bränsleförbrukningen ligger på 1,09 l/mil. Bagageutrymmet ligger på 450 liter.
På 17-tumsfälgarna sitter 235/55 R17 däck.
Nya Kia Opirus har premiär i september på Parissalongen och då kommer vi få en närmare titt på bygget.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.