Tyskland var tidigt ute med motorvägar, och det tyska Autobahn-nätet har under alla tider varit hemvist åt många som gillat att åka fort. En starkt bidragande orsak till detta är att det på delar av nätet råder fri fart. Medan de flesta andra länder gått över till att ha hastighetsbegränsning överallt (Sverige tog bort den fria farten i samband med högertrafikomläggningen 1967), har Tyskland behållit den.
Nu kan det dock bli slut på det. Om ett nytt förslag går igenom, ska hastighetsgränser på 130 km/h införas på de sträckor som i dag har fri fart. Tanken är både att öka säkerheten och minska antalet olyckor Autobahn-nätet samt att minska utsläppen från trafiken (högre fart ger högre bränsleförbrukning och större utsläpp).
Flera politiska partier i Tyskland, däribland tyska Socialdemokraterna och de gröna, uppges stödja förslaget. Hos befolkningen är dock motståndet stort, i en undersökning sade hela 82 procent av tyskarna nej till att begränsa farten överallt på Autobahn.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.