101026-halkvarningssystem

Nytt pricksäkert halkvarningssystem

Den information vi får i dag om läget på våra vägar är om det är halt eller inte. Det kan kännas lite tunt som underlag och därför utvecklas nu ett system som procentuellt anger graden av fäste – 100 procent är torr väg, 0 procent är snorhalt.

Ett nytt varningssystem som ska ge oss bättre och mer vägledande information om halkläget på våra vägar är under utveckling. Det är Trafikverket, Statens väg- och transportforskningsinstitut och forskare vid Luleå tekniska universitet som ligger bakom systemet som just nu testas på vintervägarna i Norrbotten.

Med bil drar personal en testsläpvagn som är kopplad till en dator som analyserar hjulens grepp mot vägbanan. Niclas Engström, som är däckforskare, förklarar närmare för SR Ekot hur det fungerar.

– Man har hjul som är vinklade inåt, två stycken i det här fallet. Det finns även en variant där man bara har ett hjul. Den är kopplad till en display och man kan koppla den här displayen till ett loggningssystem. Man kan logga hela vägsträckan så man ser vilket väggrepp som finns på olika sektorer utav vägen.

Därefter kan man från systemet få en siffra som i procent visar hur mycket grepp vägbanan ger mot hjulen. Torr asfalt motsvarar 100 procent, det vill säga maximalt grepp. Pontus Gruhs på Trafikverket förklarar hur en siffra ska hjälpa bilisterna att förstå vägens status.

– Sedan när det har blivit lite halare så har det kanske gått ner till 80 procents greppbarhet och det tror vi att man har ganska mycket enklare att förstå som trafikant än att som i dag gå ut och säga att det är halt och inte halt. Så kan jag faktiskt relatera min hastighet som trafikant, berättar han för SR Ekot.

Trafikverket har förhoppningar om att ta systemet i bruk vintern 2011 och då hjälpa förare på hårt trafikerade vägsträckor via trafikrapporter i radion. Längre fram i tiden hoppas man på att systemet även kan informera via GPS-navigatorer och mobiltelefoner.

Att bilisterna skulle förlita sig för mycket på det nya systemet tror inte Pontus Gruhs. I stället tror han att bilisterna tar mer eget ansvar tack vare ökad medvetenhet om väglaget och därmed blir det säkrare trafik längs vägsträckorna.

För att det nya halkvarningssystemet ska fungera i verkligheten måste bilar med mätutrustningen kontinuerligt köra på berörda vägsträckor, något som man tror kan lösas genom att låta speditionsfirmorna ha släpvagnen kopplad till sina fordon samt även till Trafikverkets egna fordon, så som lastbilar och snöröjningsfordon.

En annan positiv inverkan som det nya systemet väntas ha är att mätrapporterna kan hjälpa till att dosera rätt mängd salt och grus på vägarna och på så vis spara pengar och miljö.

Vinterdäcktest

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!