Foto: Ford

Nytt säkerhetskoncept från Ford

Ford har utvecklat det nya konceptet ”RoadSafe” som ska hjälpa att varna andra förare för risker i trafiken. Ett syfte är att myndigheter ska kunna vidta åtgärder vid särskilt riskfyllda platser.

Många som dagligen besöker skolan, jobbet, mataffären eller en annan vardaglig plats känner till vägsträckor eller områden där det krävs lite extra uppmärksamhet när man kör bil. Nu har Ford utvecklat det nya konceptet ”RoadSafe” som ska kunna varna andra bilförare för sådana platser. I längden ska det möjliggöra att lokala myndigheter får insikter och kan åtgärda eventuella problem.

Verktyget använder en algoritm för att beräkna data från anonyma källor, exempelvis uppkopplade fordon, vägsensorer och olycksrapporter. På så vis identifieras platser eller områden som löper större risk för trafikincidenter. Informationen kan sedan visas på en karta som belyser olika risknivåer, där väldigt utsatta områden varnas med så kallade hotspots.

Detta är ett resultat av fyra års forskning av biltillverkaren. Bland annat senast ett statsfinansierat projekt över 20 månader som genomfördes med Oxfordshire County Council, Loughborough University och AI-sensorspecialister på Vivacity Labs, med stöd från Transport for London från Innovate UK.

1 av 3: Exempel på hur kartan över riskvägar kan se ut. Foto: Ford
2 av 3 Foto: Ford
3 av 3 Foto: Ford

Fler än 200 person- och transportbilar anslutna i London och Oxfordshire har analyserats. Uppgifterna gjorde det möjligt att utveckla en ”Road Segment Risk Rating Heat Map”, som identifierar särskilt utsatta vägsträckor. Det innehåller olika lager av data, inklusive historiska olycksdata och en så kallad ”Risk Prediction”-algoritm. Den använder olika färger för att visa var olyckor är mer benägna att inträffa, där rött innebär högst risknivå och gult lägst.

Datan som analyserats består av olika händelser så som bromsning, styrning och acceleration. Samtidigt har vägsensorer spårat olika rörelser i transportsättet. Att kombinera detta kan hjälpa till att upptäcka olika typer av faror, exempelvis där bilar passerar nära cyklister eller en busshållplats som är placerad så att den orsakar trafikstockningar.

”RoadSafe”-algoritmen kan användas för att optimera förarens färdväg så att specifika problemvägar kan undvikas, eller varna föraren för riskfyllda områden. I framtiden vill Ford att tekniken ska integreras och på så vis gynna personer som åker i självkörande fordon.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer