090407-runslagning-iihs

Nytt test granskar biltaks motståndskraft

Amerikanska IIHS har infört ett nytt testmoment där de granskar motståndskraften hos biltak vid rundslagning. Först ut i testet var tolv olika mindre suvar. VW Tiguan var bäst medan Kia Sportage och Hyundai Tucson presterade riktigt dåligt.

Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) genomför krocktester på bilar på ungefär samma sätt som Euro NCAP gör här i Europa. Nu har de infört ett nytt klassificeringssystem för biltakens styrka vid rundslagning. Anledningen till detta är för att få biltillverkarna att bygga kraftfullare konstruktioner som i sin tur förhoppningsvis kan reducera antalet som omkommer vid rundslagningar på amerikanska vägar. I dag överstiger den siffran 10 000 omkomna om året.

Enligt IIHS:s statistik står rundslagningar för 25 procent för alla omkomna i den amerikanska trafiken. Då räknar man in alla typer av bilar och minivans. Tittar man i stället enbart på suvarna står rundslagningarna för 59 procent av alla omkomna.

IIHS poängterar ESP-systemets betydelse för att förebygga rundslagningar. Därefter är det krockkuddar/gardiner och bältesanvändning som är viktigt för att de åkande ska förbli i kupén vid en rundslagning. Och det är just här som ett starkt tak också kan spela stor roll. IIHS skriver att ett tak som inte trycks in i kupén och mot de åkande tillåter de åkande hållas kvar i kupéutrymmet på ett betydligt bättre sätt än ett tak som trycks in och ”knuffar” ut de åkande genom en trasig vindruta eller en försvunnen sidodörr.

I USA finns det redan i dag lagar som reglerar ett biltaks konstruktion och styrka. Dagens lag gör gällande att ett tak ska kunna stå emot 1,5 gånger bilens vikt vid en rundslagning. Detta är ett för klent värde enligt IIHS. De vill hellre se ett värde som ligger på 4 gånger bilens vikt. Det skulle enligt dem kunna sänka risken för livshotande skador vid rundslagning med 50 procent. En ny lag håller på att utformas, men den kommer ändå inte att motsvara IIHS:s önskemål.

IIHS:s nya test går helt enkelt ut på att mäta styrkan i olika bilars takkonstruktioner genom att en metallplatta trycks mot takets ena sida i konstant fart. För att uppnå högsta betyget bra måste taket tåla ett tryck som är fyra gånger högre än bilens vikt samtidigt som taket inte trycks in mer än maximalt 12,7 centimeter. För att uppnå betygsnivån acceptabelt ska taket kunna ta emot ett tryck som är 3,25 gånger högre än bilens vikt samtidigt som det inte får tryckas in mer än maximalt 12,7 centimeter. För att uppnå betyget mediokert är det samma 12,7 centimeter som gäller medan trycket är 2,5 gånger högre än bilens vikt. Alla resultat sämre än detta klassas som dåligt.

När IIHS väljer bilar för test tar man de bäst säljande versionerna av respektive modell. Andra modellversioner kan väga lite mindre eller lite mer beroende på utrustningsnivå. Enligt IIHS spelar detta viss roll för biltakets motståndskraft vid en rundslagning, men i det stora hela speglar deras test bilmodellen överlag.

Bäst resultat av de tolv testade bilarna erhöll Volkswagen Tiguan, Subaru Forester, Honda Element (säljs inte i Sverige) och Jeep Patriot. IIHS framhåller Tiguan som den bästa i kvartetten tack vare starkast takkonstruktion.

Två sydkoreanska syskonmodeller får sämst betyg – Kia Sportage och Hyundai Tucson.

Biltaks motståndskraft vid rundslagning, betyg enligt IIHS
Volkswagen TiguanBra
Subaru ForesterBra
Honda ElementBra
Jeep PatriotBra
Suzuki Grand VitaraAcceptabelt
Chevrolet EquinoxAcceptabelt
Pontiac TorrentAcceptabelt
Toyota RAV4Acceptabelt
Nissan RogueAcceptabelt
Mitsubishi OutlanderAcceptabelt
Honda CR-VMediokert
Ford EscapeMediokert
Mazda TributeMediokert
Mercury MarinerMediokert
Kia SportageDåligt
Hyundai TucsonDåligt

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!