061204_cayenne

OFFICIELL: Nya Porsche Cayenne

Nu är den här – nya Porsche Cayenne. Tre motoralternativ dyker upp samtidigt. Värstingen Turbo S dröjer och så gör även den utlovade hybridversionen.

Det är fyra år sedan Porsches suv Cayenne debuterade. Trots omdebatterat utseende var succén ett faktum. På senare tid har det emellertid gått riktigt dåligt, i november sjönk försäljningen i USA med 40 procent. Bara 813 Cayenne såldes den aktuella månaden. Som en jämförelse kan tilläggas att det såldes 1 094 exemplar av 911-modellen i USA under november.

Nya Cayenne har en mer slimmad front med smalare strålkastare. Luftintagen har däremot växt, Cayenne Turbo gapar allra störst. Dimljusen nere i spoilern har blivit runda.

Den bakre stötfångaren är även den mer slimmad och avgasrören har fått snyggare integrering. Baklamporna har fått led-teknik, strålkastare med bi-xenon samt kurvljus är standard på Turbo-versionen och tillval på de två andra.

Några bilder på inredningen finns ännu inte tillgängliga. Initierade källor säger dock att det mesta är sig likt. Nytt är tillvalet med tvåtonsläder.

Motortrion har blivit starkare – och snålare. Detta tack vare DFI, Direct Fuel Injection, som ska minska snittförbrukningen med i genomsnitt åtta procent.

V6-motorn i Cayenne har växt från 3,2 till 3,6 liter, effekten har höjts med 40 hästar och uppgår nu till 290. Vridmomentet har ökats från 310 till 385 Nm. Det ger avsevärda prestandaförbättringar: accelerationen till 100 km/h har kapats med en sekund, till 8,1 sekunder. Topparten är 227 km/h (+13 km/h). 

V8-försedda Cayenne S har både direktinsprutning och VarioCam Plus, variabelt ventillyft. Motorn på 4,8 liter utvecklar 385 hästkrafter och 500 Nm. Cayenne S når 100 km/h på 6,6 sekunder och toppar 252 km/h.

Sist men absolut inte minst: Cayenne Turbo producerar 500 hk och maffiga 700 Nm. Det innebär en höjning med 50 hästkrafter och 80 Nm jämfört med utgående modell. Hundra knyck nås på 5,1 sekunder och topparten är 275 km/h.

Några specifika förbrukningssiffror har inte offentliggjorts. 

Fyrhjulsdriften går som tidigare via Porsche Traction Management (PTM) som fördelar kraften med 38/62 procent för fram- respektive bakhjulen.

Luftfjädringen Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard på Turbo-versionen, tillval på övriga. Helt nytt är Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), ett system som aktivt motverkar krängning i kurvor.

Den nya Cayenne-trion börjar säljas den 24 februari. Instegsversionen kostar 544 000 kronor, Cayenne S 691 000 kronor och Cayenne Turbo blir din för 1 114 000 kronor. Enbart Cayenne har vagnskadegaranti    

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!