070530_VW_TSI

Officiellt om Volkswagens nya motor

Häromdagen skrev vi om Volkswagens nya turbomotor. Nu har vi fler uppgifter att dela med oss av.

Den nya turbomotorn (1,4 TSI) som på sikt kommer att ersätta 1,6 FSI-motorn, uppges minska bränsleförbrukningen med i genomsnitt sex procent. Vridmomentet har ökat i jämförelse med hos 1,6 FSI, och anges nu vara 200 Newtonmeter redan vid 1500 varv per minut. 80 procent att maximalt vridmoment uppnås redan vid låga 1 250 varv per minut.  Det är 66 procent mer än hos FSI-föregångaren. 

Tack vare det långa, vridstarka registret är det möjligt att välja en högre växel i ett tidigt skede, vilket bådar gott för en lägre bränsleförbrukning.

Som pricken över i meddelar Volkswagen att planerna är att kombinera den nya, 1,4 TSI-motorn med deras nya sjuväxlade DSG (Direct Shift Gearbox). 

Motorn kommer att utgöra kraftkälla hos Golf, Jetta och Passat.

-

Tekniska fakta om nya 1,4-liters turbomotorn (1,4 TSI):

16-ventilers, fyrcylindrig radmotor på 1 390 kubik med turbo (max. 1,8 bar).

Toppeffekt: 122 hästkrafter mellan 5 000 och 6 400 varv per minut. 

Maximalt vridmoment: 200 Newtonmeter mellan 1 500 och 3 500 varv per minut.

80 procent av maximalt vridmoment uppnås redan vid 1 250 varv per minut.

30 procent mer vridmoment än 1,6 FSI.

66 procent mer vridmoment vid 1 500 varv per minut än 1,6 FSI.

Sex procent lägre bränsleförbrukning.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!