090203-saab-ampera

Opel Ampera kunde ha blivit en Saab

Opel Ampera kunde lika gärna ha hetat Saab Ampera. I en intervju med Sydsvenskan avslöjar Frank Weber, projektledare för GM:s elbilsutveckling, att hans val hade varit att låta Europaversionen av Volt vara en Saab.

När första bilden på Opel Ampera visades förra veckan var det egentligen inget som förvånade. Det hade länge ryktats om att GM skulle släppa en Europa-anpassad version av den uppmärksammade plug in-hybriden Chevrolet Volt. Att Volt skulle komma till Europa som en Opel var heller ingen större överraskning. Men enligt en av de huvudansvariga för Volt-projektet, Frank Weber, var det inte alls någon självklarhet att det var Opel som skulle få sätta sitt märke på GM:s plug in-hybrid. Det kunde lika gärna ha varit Saab.

– Saab var mitt val, men GM-ledningen ville ha ett volymmärke. Elbilen skulle inte bli en nischmodell, som den kanske blivit som Saab, säger Frank Weber i en intervju med Sydsvenskan.

Det kunde alltså lika gärna ha varit ett Saab-märke i fronten på Ampera. Men troligtvis var det inte bara GM:s mål att göra Ampera till en volymbil som hindrade den från att bli en Saab. Att Saab inte finns med i GM:s framtidsplaner är inte längre någon hemlighet. Strax efter att Chevrolet Volt hade presenterats var det nog ändå en del Saab-entusiaster som vädrade morgonluft. Det stod ganska snabbt klart att GM även skulle lansera en version för den europeiska marknaden, och då Saab får sägas vara GM:s mest miljöinriktade märke hade en avancerad plug in-hybrid passat bra in i Saabs modellprogram.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!