Opel Astra facelift 2013

Opel Astra facelift 2013 officiell

Opels kanske snyggaste modell just nu – Astra – genomgår en smärre ansiktsoperation inför modellår 2013. Lyftet innefattar dessutom tillkomsten av en sedanmodell samt en ny kraftfull dieselmotor – 2,0 BiTurbo CDTI med 195 hästkrafter.

Redan i mars förstod vi att Opel hade någonting i görningen då vi plåtade två Opel Astra ståendes öga mot öga med varandra och såg att den ena bilen inte stämde överens med den andra.

 I dag har Opel valt att gå ut med informationen och bilder på Astra som alltså ansiktslyfts inför modellår 2013. Därmed förstår vi nu också varför Opel endast visade bilder snett bakifrån när de för en dryg vecka sedan presenterade Astra i sedanutförande.

 Opel Astra, som i senaste generation är nästan tre år gammal, får i femdörrars halvkombi- och kombiutförande (och så klart sprillans nya sedanmodellen) ett litet lyft i nosen. Fronten har omarbetats och Opel-formgivarna har velat få grillen att se lägre ut genom att flytta ned den horisontella kromribban samtidigt som den blivit tunnare och fått ”vingspetsar”. Förebilden har varit GTC-versionen av Astra. Strålkastarna har fått svarta detaljer i innanmätet och är dessa av halogentyp kan man numera också välja till LED-varselljus.

 Främre stötfångaren har gjorts om vilket har lett till mindre strålkastarspolarmunstycken, annorlunda dimljus och en biffigare öppning mellan dessa. I denna öppning är registreringsskylten numera monterad på en svart ribba som löper horisontellt. Hela lösningen liknar den som Mazda och Peugeot har på flertalet av sina bilar.

 På halvkombiversionen har man gjort om utformningen på bakre stötfångaren vilket syns på ytan där registreringsskylten sitter. Kombin och halvkombin har dessutom fått en kromlist applicerad på stötfångaren där bak. Sedanmodellen har inte fått denna detalj.

 Interiört har vissa förbättringar gjort, inte minst i materialval och dekorer.

 En teknisk nyhet med Astra årsmodell 2013 som måste lyftas upp är nya dieselmotorn 2,0 BiTurbo CDTI som hämtas från storebror Insignia. 195 hästkrafter och 400 newtonmeter bjuder den på. I Insignia var den mer en omtyckt arbetshäst än en glädjemaskin. I Astra lär den kunna vara lite mer av det sistnämnda. En annan motornyhet är att 1,4-litersbensinaren på 140 hästkrafter och 200 newtonmeter från och med nu får en overboost-funktion som temporärt höjer maxvridet till 200 newtonmeter. Kan vara värdefullt vid exempelvis omkörningar.

 Motorpaletten sträcker sig från 1,7-liters EcoFlex-dieseln som nöjer sig med 0,37 liter per mil och 99 gram koldioxid per kilometer till tvålitersfyran med turbo som sitter i Astra OPC. Den har 280 hästkrafter och 400 newtonmeter som skickar iväg bilen 0-100 km/h på 6,0 sekunder och toppar 250 km/h.

 Opel Astra kan nu, precis som sina större syskon, erbjuda sina ägare en fullmatad lista på säkerhetssystem. Förutom Opel Eye av andra generation och filbytesvarnare finns också backkamera, parkeringsassistans, döda vinkeln-varnare och adaptiv farthållare som håller konstant avstånd till fordonen framför.

 I höst kan du gå till din Opel-handlare för att syna ansiktslyfta Astra närmare. Där får du – till skillnad från bildgalleriet nedan – inte se sedanversionen eftersom vi svenskar är så himlans förtjusta i andra karossvarianter. Snart kommer även en cabrioletversion, då är Astra-familjen komplett.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!