Opel Astra GTC

Opel Astra GTC – direktrapport från provkörningen

PeO Kjellström har förflyttat sig från Barcelona till charterfavoriten Mallorca. Där tar han sig an efterträdaren till 1970-talets Kadett C Coupé, nämligen sprillans nya Astra GTC. PeO, har Opel blivit tuffare?

– Det tycker jag. Opel har i dag en något oförtjänt gubbstämpel som de försöker tvätta bort med thinner. Men det tar så klart tid, folk har svårt att ändra sin syn på saker och ting.

 Opel Astra generation H, det vill säga förra, fanns också i GTC-utförande. Hur står sig nya gentemot den?

 – Jag vill hellre se nya Astra GTC som en värdig efterträdare till Kadett C Coupé GT/E som man knappt ser numera men som faktiskt fanns för drygt tre årtionden sedan. Men om man nu ska jämföra med förra generationens Astra GTC är det stora skillnader. Nya Astra GTC känns mycket mer egen med i princip endast dörrhandtagen och backspeglarna som gemensamma nämnare med femdörrarsversionen. Nya Astra GTC känns krallig, det gjorde inte föregångaren.

 Är bilen så sportig som den ser ut?

– Nja. Är man ute efter en riktigt sportig version ska man vänta in OPC-versionen som kommer snart. Sportigast innan dess är 1,6 Turbo med 180 hästkrafter med sexväxlad manuell låda. Tyvärr är det inte samma ös i den som karossen vill ge sken av. 0-100 km/h på 8,3 sekunder skrämmer ingen vid rödljuset. Inte heller toppfarten som är 220 km/h, även om man inte får köra så snabbt i vårt avlånga land. Det finns en knapp som det står Sport på. Jippi, då vässas väl karaktären skulle jag tippa. Men icke, det känns som att det händer – ingenting. Det sportigaste är antispinn/antisladdsystemet som tillåter en hel del. Men vill man ha sport så ska man som sagt vänta på 280 hästkrafter starka Astra OPC som kommer till sommaren.

 Andra motorer?

– 2,0 CDTI som är nästan lika sportig som ”enkommasexlitersturbon”. 165 hästar och 380 newtonmeter i vrid. Sexväxlad manuell låda enda alternativet. Synd. Maskinen är råstark och trevlig och man hör inte speciellt mycket dieselknatter. 0-100 km/h går på 8,9 sekunder och toppfarten är 210 km/h. Den är hyfsat snål med 0,49 liter per mil, men imponerande snål är den inte. 129 gram per kilometer.

 – Vill man bara glida runt i sin Opel-coupé är kanske 1,4 Turbo bästa alternativet. 140 hästkrafter, 0-100 km/h på 9,9 sekunder och toppfart på 201 km/h. Denna är så klart instegsalternativet och därmed billigast.

 Snygg på utsidan, är insidan lika läcker?

– Tyvärr inte, här sinade fantasin. Interiören från vanliga Astra är i stort sett överflyttad som den är.

 Några prisuppgifter och lanseringsdatum?

– Du kan beställa din Opel Astra GTC redan i dag. Första leveranserna sker i januari. För 209900 kronor får du 1,4 Turbo och för 221900 kronor får du 1,6 Turbo. Dyrast är inte helt oväntat dieselversionen 2,0 CDTI som kostar från 242900 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!