Opel Astra OPC Extreme Foto: Opel PR

Opel Astra OPC Extreme officiell – massa kolfiber och över 300 hk

Opel har gjort en banracer för gatan. Astra OPC Extreme är precis vad den heter – extrem. I alla fall vid jämförelse med motsvarigheterna i klassen. Mycket kolfiber, skalstolar och över 300 hästar.

Redan i slutet av januari fick vi smygtitta på Opels extrema Astra-bygge. I dag berättar den tyska biljätten mer om sin Astra OPC Extreme som kan komma att tillverkas i en begränsad upplaga om den tas väl emot nere på bilsalongen i Genève i mars. Vi tippar redan nu att Opels maffiga Astra får så många besökare på fall att de inte kan hålla tillbaka en produktion.

Kommer du ihåg Astra Coupé OPC X-treme som visades på bilsalongen i Genève 2001? En röd måsvingebil med fyraliters V8 på 444 hästkrafter, hämtad direkt från Opels DTM-kärra. Om du inte kommer ihåg den kanske bilden här intill kan vara till hjälp.

Hur som helst är nya Opel Astra OPC Extreme något av en uppföljare till den 13 år gamla showbilen. Men ännu extremare. Opel bjuder inte på de exakta specifikationerna, tyvärr. Vi får ändå reda på en massa annat smaskigt. Till exempel att den direktinsprutade tvålitersfyran med turbo ger över 300 hästkrafter. Ja, du läste rätt – över 300 hästkrafter. Inte 300 jämnt som tidigare förutspåddes. Effekten kan jämföras med vanliga Astra OPC som har 280 hästkrafter (och gör 0-100 km/h på 6,0 sekunder).

 Det är dock inte enbart mer muskler som gör Astra OPC Extreme extrem. Det är framför allt bantningskuren som är det unika med bilen. Jämfört med Astra OPC är Astra OPC Extreme 100 kilo lättare, vilket innebär att den väger in på 1450 kilo i tjänstevikt inklusive förare.

 För att skala bort 100 kilo har Opels motorsport- och prestandacenter mer eller mindre löpt kolfiberlinan fullt ut.

 Den stora bakvingen, taket, motorhuven, motorkåpan, hjulhusventilationerna bak, backspegelkåporna, frontspoilern och diffusorn är alla i höghållfast kolfiberkomposit. Men Opel har inte stoppat där. De har dessutom satsat på kolfiberfälgar som sänker den ofjädrade vikten med 20 kilo. Takets kolfiberkonstruktion väger endast 2,6 kilo jämfört med ett konventionellt plåttak som väger 9,3 kilo. Framskärmarna är gjorda av aluminium och väger 800 gram styck, en viktbesparing på 1,4 kilo per sida.

Opel Astra OPC Extreme är till stora delar identisk med tävlingsbilen Astra OPC Cup men med den skillnaden att den får köras på gatan. Flera detaljer är hämtade direkt från tävlingsbilen som kör långloppstävlingar på bland annat Nürburgring. Exempel på sådana detaljer är Brembo-bromsarna som mäter 370 millimeter fram och greppas av ok med sex kolvar.

 De hålborrade och ventilerade skivorna skymtas genom de 19 tum höga kolfiberfälgarna som är skodda med 245 millimeter breda gummin med 35-profil från Hankook.

 Precis som på tävlingsbilen ska fjädring och stötdämpning kunna justeras för att fungera optimalt vid olika körsituationer.

Interiört känner man igen sig från Astra OPC men med ett par väsentliga skillnader. Baksätet är bortplockat och i dess ställe är en säkerhetsbur intryckt. Dessutom har framstolarna fått flytta på sig till förmån för två äkta skalstolar från Recaro. Dessa är utrustade med sexpunktsbälten. Ratten är kolfiberförstärkt och har mockadetaljer samt sportig ”mittmarkering” på kransen.

 Gula sömmar och detaljer pryder interiören då färgen är Opel Motorsports officiella färg.

– Med nya Astra OPC Extreme visar vi vad verklig körglädje är! Bilen är helt enkelt spektakulär. Entusiasterna kommer att gilla utseendet, utan att vi har gått till överdrifter är detta en bil man kommer att vända sig om efter. Interiören är superb och typiskt Opel: spännande, välgjord, av tysk kvalitet. Extreme är den nya toppversionen i Astra-familjen och har alla attribut en riktigt sportig bil ska ha, säger Opels vd Karl-Thomas Neumann som i dagarna kan fira ett år vid Opel-rodret.

Nu håller vi tummarna för att Opel tar det enda riktiga beslutet, nämligen att börja tillverka Astra OPC Extreme och genomföra det utan att ta bort allt för många av detaljerna – exempelvis kolfiberfälgarna (högst troligt att de ersätts med lättmetallfälgar).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!