101102-astra sports tourer Foto: This GM image is protected by copyright and is pro

Opel Astra Sports Tourer – direktrapport från provkörningen

Hans Hedberg kör just nu längs det trånga sund som skiljer Europa från Asien och som även delar Turkiets största stad i två delar. Här provar han på nya Opel Astra Sports Tourer på taskiga turkiska vägar.

Hej Hans! Du är alltså i Istanbul för provkörning av Opels senaste kombi.

 – Istanbul i all ära, eller Miklagård som vi svenskar sa för länge sedan. Men i dag föredrar vi Konstantinopel. Hänger du med?

Haha, den var dålig. Men Opel Astra Sports Tourer – är den så sportig som namnet vill ge sken av?

– Beror på hur man ser på det. Sportig är den inte, men de tilltalande formerna är klart sportigare än flertalet konkurrenter, exempelvis Ford Focus Kombi och Volkswagen Golf Variant. Så Sports Tourer går väl an, trots att jag är förespråkare av det klassiska Caravan.

Nya Astra har vi ju redan testat och kommit fram till att det är en trevlig bil. Hur är den med kombipåhäng?

– Det förnuftiga alternativet. Är man ute efter en ny Astra ska man helt klart överväga en kombi. Du får ett bagageutrymme som sväljer 500 liter men hela 1 550 liter om du fäller baksätet (60/40, reds anm). Det ger också en lastlängd på 183 centimeter, nästan så att jag kan ligga raklång där. Man fäller baksätet enkelt med en knapptryckning i bagageutrymmet.

– Ett annat plus med kombiversionen av Astra är takhöjden i baksätet. I vanliga Astra stjäl den sluttande takprofilen viktig huvudhöjd. Här i Sports Tourer är taket planare och man sitter därför bättre utan att kröka nacken.

Hur är den att köra då?

– För tillfället kör vi 2,0 CDTI med 160 hästkrafter och 380 newtonmeter med overboost. Trevlig motor som vi också känner igen i Saab. Men den känns stor i den här bilen, det räcker helt klart med en mindre dieselmaskin. Bensinaren 1,4 Turbo har vi kört tidigare i dag och är man lagd åt bensinhållet är detta motorn att sikta på. Några månader efter den svenska huvudlanseringen kommer en snåldiesel som släpper ut 109 gram koldioxid per kilometer, den bör absolut vara intressant för många.

– För en gångs skull är vi ute och provkör på sämre vägar än vad vi har i Sverige. Den asiatiska delen av Istanbul är vacker, men vägarnas standard är inte hög. Bilen vi sitter i har FlexRide-chassi med sportpaket och jag skulle vilja påstå att man hellre bör köpa det vanliga chassit. Jag tycker det rullar behagligare på vägar i sämre skick.

Hur är trafiken i Istanbul?

– Har du kört i Neapel?

Ja, ett par gånger.

– Dubbla den napolitanska trafiken så har du situationen på Istanbuls gator och vägar.

Oj, låter rörigt.

– Jo, och Opels sista ord innan vi gav oss iväg var att använda bilbältet och tuta mycket. Det säger en hel del.

Hunnit se några sevärdheter som Hagia Sofia och Blå moskén?

– Tyvärr inte mer än på avstånd. Istanbul är väl värt ett besök för dem som inte har varit här. Vackert som på ett vykort.

Över till bilen igen. Vad är det för priser och när är den Sverige-aktuell?

– I januari finns den hemma i Sverige och priserna börjar på 175 900 kronor för 1,4 liter och 100 hästkrafter. 2,0 CDTI som vi kör just nu kör, med manuell låda, kostar från 219 900 kronor.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr