100121-opel-nick-reilly

Opel-chefen: Skyll inte på GM

Opels nye vd Nick Reilly har skrivit ett öppet brev till de anställda där han berättar om Opels framtid. Opel ska bli mer självständigt från GM, men han uppmanar de anställda att inte skylla företagets problem på de amerikanska ägarna.

 Efter den hastigt avbrutna försäljningen till Magna har GM Europa befunnit sig i gungning. När Nick Reilly tog över som vd vid slutet av förra året fick han den digra uppgiften att bringa ordning i organisationen. Nu har Reilly skrivit ett brev till de anställda i Europa för att göra det klart vad som gäller för framtiden.

Den första punkten i brevet handlar om ett namnbyte. GM:s europadivision ska inte längre kallas GM Europe utan helt enkelt Vauxhall i Storbritannien och Opel i övriga Europa. I kontakter med övriga världen ska man heta Opel/Vauxhall. Detta får ses som ett försök att särskilja Opel/Vauxhall från den stora GM-koncernen och Reilly håller till viss del med de kritiker som har krävt större självständighet.

– På sätt och vis håller jag med om detta och pendeln svängde för långt åt en global gemenskap och att inte respektera lokala eller regionala behov och skillnader i kundernas önskemål, skriver Reilly.

Reilly vill däremot tysta de många kritiska röster som har höjts mot ägaren GM. Reilly tycker inte att man kan skylla Opels problem på det komplicerade förhållandet till GM, det är bara en ursäkt för att själv inte behöva ta på sig ansvaret. Reilly tycker i stället att de ska se till vilka fördelar Opel har av att vara med i GM-gemenskapen.

– Vi har nytta av vår globala teknik, våra globala arkitekturer, vår globala volyminköp, vår globala tillverkningsprocess, vårt globala IT-system och så vidare. Vi får inte heller glömma att vi har, och fortsätter att, leva under denna långa period av förluster tack vare ekonomiskt stöd från Detroit.

Vidare understryker Reilly att arbetsstyrkan måste enas och arbeta som ett lag. Han hoppas att det senaste årets oroligheter och förluster är en period som är över nu. Reilly tycker att det är dags för Opel att uppfattas som en ”vinnare”, vilket kan innebära ytterligare kostnadsbesparingar. Att Opel inte har någon minibil i sitt modellutbud och att Combo inte har fått någon ersättare ser han som de problem som står överst på agendan. Dessutom ska märkets drivlinor uppdateras för att bli snålare, renare och roligare.

Reilly avslutar sitt brev till de anställda med att öppna dörren ut till resten av världen. Han tror att Opel måste söka efter framgångar även utanför Europa. Vad tror du, kan Opel bli en framgångsrik spelare på den internationella arenan?

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!