091119-opel-corsa-snålare Foto: Axel Wierdemann

Opel Corsa blir snålare och roligare

2010 blir året då Opel Corsa får ett rejält lyft. Inte ett ansiktslyft, utan ett motorlyft. Alla motorer blir snålare samtidigt som chassit finslipas och styrningen omkalibreras.

Med snart tre år på nacken skulle Opel Corsa kunna vara redo för sitt första ansiktslyft. Så blir också fallet, nästan. Opel gör inte som de flesta andra och ritar några nya karossveck för att stimulera försäljningen. De Corsa-bilar som säljs från och med våren 2010 kommer att se exakt likadana ut som de som säljs i dag, det är under skalet nyheterna kommer att finnas.

Opels motoringenjörer har satt tänderna i Corsas motorutbud med målet att sänka förbrukningen och höja effekten. Enligt Opels uppgifter har alla motorer blivit snålare, som mest upp till 13 procent snålare. Några av åtgärderna som möjliggör sänkningarna är en ny oljepump som bidrar till minskad friktion i motorn, ny termostatstyrning som ska korta uppvärmningstiden för motorn och en växlingsindikator i instrumentpanelen.

På bensinsidan får den lilla trecylindriga 1,0-litersmotorn mer kraft – från 60 hästkrafter och 88 Nm till 65 hästar och 90 Nm. Förbrukning och utsläpp sänks från 0,56 l/mil och 134 g/km till 0,5 l/mil och 117 g/km. Enligt Opel är Corsa med 1,0-litersbensinaren numera den snålaste bilen i sin klass. Den fyrcylindriga 1,2-litersbensinaren blir 5 hästar och 5 Nm starkare än tidigare samtidigt som förbrukning och utsläpp sänks från 0,58 l/mil och 139 g/km till 0,53 l/mil och 124 g/km. Den lite större 1,4-litersbensinaren ger numera 100 hästar och 130 Nm, 10 hästar och 5 Nm mer än tidigare. Förbrukning och utsläpp sänks till 0,55 l/mil och 129 g/km. 1,6-litersmotorn med turbomatning på 150 hästkrafter har inte blivit starkare, däremot snålare – från 0,79 l/mil och 189 g/km till 0,73 l/mil och 171 g/km. I 192-hästarsutförande släpper motorn ut 1 gram mer koldioxid per kilometer enligt Opel.

På dieselsidan har Corsa blivit en riktig snåljåp tack vare den minsta 1,3 CDTI-motorn som vi har berättat om tidigare. Den i sammanhanget stora 1,7-litersdieseln levererar nu 130 hästar och 300 Nm i stället för 125 hästar och 280 Nm. Den vill ha 0,45 liter diesel per mil och släpper ut 118 g/km, en förbättring med 9 procent mot tidigare. 1,7-litersmotorn har bland annat fått en ny turbo och ett nytt direktinsprutningssystem.

Opel säger sig dessutom optimerat servostyrningen för mindre friktion men ändå högre motstånd. Efter kurvtagning eller filbyte ska styrningen jobba mer aktivt för att ta sig tillbaka till mittläget. I chassiväg har OPC-modellerna finslipats något för bättre stabilitet i hög fart, medan de vanliga modellerna med Comfort-chassi mjukare dämpning fram och bak.

Läs mer

Test- & provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!