Årets upplaga av Årets Bil blev den tajtaste någonsin. Opel Insignia vann med endast en poängs marginal till tvåan Ford Fiesta. Trea, och en bra bit bakom, kom nya Volkswagen Golf.
Insignias seger betyder att Opel tar hem sin första titel på 22 år. Senast var det Opel Omega som vann, året var 1987. Opel har ytterligare en vinst – Kadett 1985. På andra plats har märket kommit hela fyra gånger. Senast var 2007 då Corsa förlorade med två ynka poäng mot Ford S-Max.
Årets tävling med Fiesta som tvåa innebär att Ford missat topplaceringen för andra gången med minsta marginal – en poäng. Ford har för övrigt erövrat titeln hela fem gånger, så nog får man säga att det var Opels tur den här gången.
Skillnaden mellan Insignia och Fiesta var att årets jury tilldelade förstnämnda 20 topplaceringar medan sistnämnda fick 19 topplaceringar, av 23 möjliga.
Några av anledningarna till Opel Insignias utmärkelse är det tyska företagets satsning mot premiumsegmentet samtidigt som prislappen ska hållas låg. Det innebär bland annat skön komfort, god passiv och aktiv säkerhet, samt innovativa lösningar som till exempel Opel Eye som läser av vägskyltar.
Utnämningen lär ge Insignia extra skjuts uppåt på försäljningslistorna. Välbehövligt för GM – Opels ägare.
Finalfältet bestod av följande bilar (poäng):
• Alfa Romeo MiTo (148)
• Citroën C5 (198)
• Ford Fiesta (320)
• Opel Insignia (321)
• Renault Mégane (121)
• Skoda Superb (144)
• Volkswagen Golf VI (223)
Kandidaterna till Årets Bil 2009
• Alfa Romeo MiTo (finalist)
• Audi A4
• Audi Q5
• BMW X6
• BMW 7-series
• Chevrolet HHR
• Chrysler Grand Voyager
• Citroen Berlingo / Peugeot Partner
• Citroën C5 (finalist)
• Dacia Sandero
• Dodge Journey
• Fiat Linea
• Ford Fiesta (finalist)
• Ford Kuga
• Honda Accord
• Honda Jazz
• Hyundai H1
• Hyundai i10
• Hyundai i20
• Hyundai i55
• Jaguar XF
• Jeep Cherokee
• Lancia Delta
• Mazda6
• Mercedes-Benz GLK
• Mitsubishi Lancer
• Opel Agila / Suzuki Splash
• Opel Insignia (vinnare)
• Renault Kangoo
• Renault Koleos
• Renault Mégane (finalist)
• Seat Ibiza
• Skoda Superb (finalist)
• Subaru Forester
• Toyota Land Cruiser 200
• Volkswagen Golf (finalist)
• Volkswagen Scirocco
• Volvo XC60
Tidigare års vinnare
Fiat är mesta vinnaren med hela nio titlar
• 1964 Rover 2000
• 1965 Austin 1800
• 1966 Renault 16
• 1967 Fiat 124
• 1968 NSU Ro80
• 1969 Peugeot 504
• 1970 Fiat 128
• 1971 Citroën GS
• 1972 Fiat 127
• 1973 Audi 80
• 1974 Mercedes 450 S
• 1975 Citroën CX
• 1976 Simca 1307-1508
• 1977 Rover 3500
• 1978 Porsche 928
• 1979 Simca-Chrysler Horizon
• 1980 Lancia Delta
• 1981 Ford Escort
• 1982 Renault 9
• 1983 Audi 100
• 1984 Fiat Uno
• 1985 Opel Kadett
• 1986 Ford Scorpio
• 1987 Opel Omega
• 1988 Peugeot 405
• 1989 Fiat Tipo
• 1990 Citroën XM
• 1991 Renault Clio
• 1992 VW Golf
• 1993 Nissan Micra
• 1994 Ford Mondeo
• 1995 Fiat Punto
• 1996 Fiat Bravo/Brava
• 1997 Renault Scénic
• 1998 Alfa Romeo 156
• 1999 Ford Focus
• 2000 Toyota Yaris
• 2001 Alfa Romeo 147
• 2002 Peugeot 307
• 2003 Renault Mégane
• 2004 Fiat Panda
• 2005 Toyota Prius II
• 2006 Renault Clio
• 2007 Ford S-Max
• 2008 Fiat 500
• 2009 Opel Insignia
Så här fördelades poängen inom juryn:
• Se hela poängtabellen lättöverskådligt här
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.