090609-insignia ecoflex

Opel Insignia EcoFlex – grönare och något starkare

Den ena efter den andra biltillverkaren presenterar allt snålare versioner av befintliga motorer, utan att tumma på effekt och prestanda. Den strategin följer också Opel som nu presenterar EcoFlex-versionen av Årets Bil 2009 – Insignia.

Redan i april förra året då Opel presenterade arvtagaren till Vectra, nämligen Insignia, nämnde de att det i framtiden ska komma snålare versioner av befintliga motorer. Den framtiden är nu här i och med att Opel i Tyskland i dagarna lanserar Insignia, Årets Bil 2009, med EcoFlex-emblem på bakstammen.

Opel Insignia 2,0 CDTI EcoFlex, som bilen heter, har som namnet avslöjar den vanliga tvålitersdieselspisen under huven. Den finns i två versioner, en med 130 och en med 160 hästkrafter. Det är den starkare av de båda som har berikats med EcoFlex och samtidigt fått extra vridmoment i form av 30 newtonmeter (380 Nm i stället för 350 som i vanliga 2,0 CDTI 160).

Förbrukningen vid blandad körning uppger Opel till 0,52 liter per mil, en förbättring med 0,06 liter per mil jämfört med samma motor utan EcoFlex-optimering. Ser vi till koldioxidutsläppet har det förbättras från 154 gram per kilometer (sedan/kombicoupé) till 136 gram per kilometer. Om denna siffra även gäller Sports Tourer låter vi vara osagt, men i standardutförande släpper 2,0 CDTI Sports Tourer ut 159 gram per kilometer.

De lägre siffrorna har Opel åstadkommit genom att förbättra och optimera motor, transmission och chassi/kaross. Sistnämnda omfattar aerodynamiken som har förbättrats på 20 punkter (bland annat täckt grill) vilket ger EcoFlex-versionerna ett cw-värde på låga 0,26. Dessutom har man satt på lättrullande Michelin-däck, dock fortfarande i dimensionen 225/55 R17.

Motorn har justerats och försetts med CleanTech Combustion Process, ett elektroniskt system som utvecklats av GM:s ingenjörer och som försäkrar om att motorn går så snålt och släpper ut så lite som möjligt vid varje körsituation.

Den sexväxlade manuella växellådan har också fått sig en översyn genom att sjätte växeln är högre utväxlad för lägre varvtal. Första och andra växeln har i sin tur fått lägre utväxling för att inte göra avkall på accelerationen. Insignia EcoFlex gör 0-100 km/h på 9,5 sekunder, vilket är samma som för icke EcoFlex-berikade ”Insignior”. 2,0 CDTI Sports Tourer gör 0-100 km/h på 9,9 sekunder. Maxfarten har höjts marginellt för EcoFlex-versionerna, från 218 km/h till 221 km/h. Dessutom har man placerat en växlingsindikator i mätarhuset för att föraren verkligen ska växla när det är som mest optimalt.

Sedan- och kombicoupéversionerna lanseras hos Opel-handlarna runt om i Europa under sommaren medan Sports Tourer EcoFlex (kombin) tittar fram mot höstkanten.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Läs mer

Tester och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!