100906-opel insignia

Opel Insignia får nya motorer

Opel värnar om utsläppen från sina motorer, därför lanserar de nu en kraftfull etanolmotor på 220 hästkrafter, två förbättrade ecoFlex-dieslar på 130 respektive 160 hästkrafter samt kombinationen fyrhjulsdrift och diesel.

Opel Insignia, Vectras arvtagare, har nu hunnit rota sig på bilmarknaden. Som ett led i vidareutvecklingen låter de nu nya samt uppdaterade motorer ta plats under huven.

Största nyheten är att 2,0 Turbo-motorn har anpassats för E85 (etanol) vilket gör den miljöklassad. Tvålitersmaskinen hyser 220 hästkrafter och 350 newtonmeter. Vridet finns tillgängligt mellan 2 000 och 4 000 r/min. Etanolmotorn, som finns till alla tre karossversionerna (sedan, halvkombi och kombi), kombineras med en manuell växellåda. Toppfarten accelerationen0-100 km/h ligger på, för sedanen och halvkombin, 242 km/h respektive 7,6 sekunder. Kombins siffror är 236 km/h respektive 7,9 sekunder. Bränsleförbrukningen, uträknad med bensin i tanken, ligger på 0,82 liter per mil för sedanen och halvkombin och på 0,84 liter per mil för kombin.

Priserna för en Insignia 2,0 Turbo E85 börjar på 269 500 kronor.

Nästa nyhet är de båda ecoFlex-dieselmotorerna på 130 (300 Nm) respektive 160 hästkrafter (380 Nm). Tack vare en rad tekniska justeringar har koldioxidutsläppen sänkts med fem procent. Båda alternativen är nu nere i 0,49 liter diesel per mil och 129 gram koldioxid per kilometer när det gäller sedan- och halvkombiversionerna. Kombin får nöja sig med 0,51 liter per mil och 134 gram per kilometer.

Om du har ett sug efter en Insignia med ecoFlex-motor gäller det att slanta upp 254 000 kronor eller mer.

Nu erbjuder dessutom Opel fyrhjulsdrift till dieseldriven Insignia. De har noterat att 45 procent av kunderna i Europa väljer till allhjulsdrivning när de köper en ny Insignia med bensinmotor. Därför vill de nu ge dieselkunderna samma möjlighet.

Från och med nu går det alltså att köpa Insignia 2,0 4x4 CDTI med 160 hästkrafter stark dieselmotor. Det innebär adaptiv fyrhjulsdrift i kombination med elektronisk differentialbroms över bakaxeln och FlexRide-chassit. Priserna börjar på 282 500 kronor.

Andra små nyheter värda att nämna till dieselmotorernas fördel är att ljudnivå och vibrationer har förbättrats tack vare förändringar vid förbränningen och de mekaniska rörelserna. 130-hästarsversionen har dessutom fått en mindre turboladdare som sägs gynna både gasresponsen och förbrukningen.

På bensinsidan har 2,0 Turbo-motorn fått ett nyutvecklat motorstyrningsprogram som ger sänkta utsläpp och förbrukningssiffror med hela elva procent.

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!