080605-opel-insignia

Opel Insignia mer premium än Vectra

I sommar upphör tillverkningen av både Opel Vectra och Signum. Teknikens Värld reste till fabriken i Rüsselsheim och fick en exklusiv förhandstitt på Insignia.

Opel Insignia får sin offentliga premiär först den 22 juli, på bilsalongen i London. Men Teknikens Värld och några andra biltidningar fick en förhandstitt i fabriken i Rüsselsheim. Kameror fick vi inte ta med men bilen finns här på riktigt att känna och klämma på. 

Budskapet är tydligt – Insignia är inte en vanlig Vectra, inte ens en vanlig Opel. Den har ett helt nytt formspråk och ska flytta Opel uppåt på premiumstegen.

Det är inte första försöket. På 1960-talet var märkets lyxmodeller populära – vi minns alla Kapitän, Admiral och Diplomat. Sedan gick det trögare – Senator var ingen hit och Signum sålde så lite att serien nu läggs ner.

Mark Adams, GM:s chefsdesigner för Opel och Saab, tar emot i fabrikens normalt superhemliga designkontor. Jag frågar honom rakt på sak vad det är för fel med en kantig och rymlig Vectra.

– Det är inget fel på Vectra. Vi vet att vi gör bra bilar, men allmänhetens uppfattning om Opel inte är lika hög. Varumärket och Opels design måste bli mer spännande, säger Mark Adams. 

Insignia står för det nya. Kännetecknande är en skulptural form och svepande linjer. En total brytning med Vectras vinklar. Självklart kan designchefen motivera och förklara varje kurva.

– Opel står också för germansk precision. Titta på vecket i dörrsidan, det utstrålar precision, förklarar Mark Adams och pekar på dörrplåtens liggande ”U”. 

Precision – uhu? Visst, säger du det så.

”U”-bågen (även kallad hockeyklubban) går igen som ett tema även interiört på dörrhandtag, ratt, växelspaksdekor med mera.

Som många andra tillverkare har Opel satsat på en elegant, coupéliknande profil. Det är tydligt att Mercedes CLS och nya Volkswagen Passat CC har varit en inspiration.

Baksätet blir mörkt eftersom sidorutorna är smala. Jag provsitter baksätet och konstaterar att benutrymmet är bra, men så är bilen också 4,82 meter lång. 

Takhöjden bak är begränsad i sedanmodellen. Jag träffar pappan till Insignia, designern Malcolm Ward, och frågar hur det blir i halvkombin.

– Halvkombin kommer att få samma profil som sedanmodellen. Men taket blir något högre eftersom vi måste få plats med gångjärnen, svarar Malcolm Ward. 

Kombin kommer först i början av 2009. Den får samma hjulbas som sedanmodellen och längden blir bara några centimeter större. 

Bilen ser tung ut framifrån. Spårvidden är 50 millimeter bredare men karossen är bara 30 millimeter bredare.

– Det ger bilen en muskulös prägel, hjulen växer nästan utanför skärmarna, säger Ward.

I hjulhusen sitter stora hjul, upp till 20 tum. Luftmotståndet uppges vara ”bäst i klassen”, Mark Adams talar om ett cW-värde på 0,27. Bakpartiet ser onekligen vindtunnelvänligt ut. Tyvärr går det ut över bakluckan som öppnar som ett litet musgap.

I en hall intill har Opel byggt upp olika stationer där interiördesignen penetreras in i minsta detalj. Mycket arbete har lagts ner på att få till en välkomnande, exklusiv framtoning. Opels designers talar mycket om ”skulpturalt artisteri”. 

Färg- och textilchefen Sonja Vandenbeck illustrerar vilka känslor hon vill uppnå genom att ställa ut möbler och husgeråd. Ledtrådar är danska designbestick av Arne Jacobsen, en sparsmakad skinnfåtölj av Mies van der Rohe. Insignia ska kännas exklusiv, ren och okonstlad. Nytt i Opel är att man satsar på varma jordfärger. Det ska bli roligt att se en Opel-interiör som inte är svart.

Det märks att Mark Adams är påtagligt stolt över sin snygga ”baby”. Men en ny BMW-utmanare vill han inte kalla den.

– Låt oss vara realistiska. Vi vill fånga premiumkänslan med Insignia. Men det innebär inte att vi ska börja konkurrera med BMW och Mercedes. Men vi ska vara den bil som ger mest premiumkänsla i segmentet, säger Mark Adams.

Segmentet är fortfarande Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Renault Laguna och Citroën C5. Marknadschefen Alain Visser tror att Insignia kan bli en vitaminkick i segmentet.

– Problemet är att segmentet stadigt har minskat sin andel av totalmarknaden. Jag tror att det dels beror på att bilarna i den lilla mellanklassen har växt i storlek – en Astra kombi är ju över 4,5 meter lång idag. Dels beror det på att bilarna i klassen har framstått som lite för praktiska och tråkiga. Det kan Insignia ändra på, säger Alain Visser.

Opel Insignia

Produktionen av Opel Insignia har redan satt igång, dock bara som förseriebilar. Under semestern ska fabriken i Rüsselsheim byggas om och strax efter sommaren sätter den riktiga produktionen av sedan- och halvkombiversionerna igång. Kombimodellen visas för allmänheten för på Parissalongen i oktober.

De stora marknaderna på kontinenten får ta del av nya Insigna först. Till Sverige kommer bilen i februari 2009. Prissättningen är ännu inte offentlig, men jämfört med dagens Vectra blir det en liten prisjusteringen uppåt. Priset ska dock fortfarande vara konkurrenskraftigt för att kunna slåss om de kunder som sneglar på bland annat Ford Mondeo och Volkswagen Passat.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!