080418-opel-insignia

Opel Insignia officiell

Opel Insignia är officiell och vi är redo att mata dig med mer högupplösta bilder och information. Med nya Insignia kan man säga att en ny era påbörjas hos Opel – det satsas hårt på den nya mellanklassaren.

Opel Vectra är snart ett minne blott nu när Insignia ska ta över stafettpinnen. Vectra har figurerat på bilmarknaden i 20 år, återstår att se om efterträdaren lyckas göra ett lika bra jobb. Med nya Insignia vill Opel erbjuda spekulanterna nya hänförande linjer med det senaste på tekniksidan. Allt detta till en rimlig kostnad.

Linjerna på Opel Insignia är svepande och för tankarna till en coupékaross, alltså långt ifrån den något kantigare utformningen som man i dag är van vid på Vectra. Opels syfte har varit att få ett elegant uttryck samtidigt som bilen ska utstråla kraftfullhet. Grillen andas mer pondus på Insignia än någon annan tidigare Opel. Emblemet med den klassiska blixten har omarbetats något och är nu mer integrerad med det övriga kromet i grillen.

Bilens sidolinjer känns väldigt egna, inte sett till coupélinjen över taket, utan den svepande linjen som sträcker sig över sidodörrarna. Meningarna går isär vad gäller denna ”hockeyklubba”, som den har fått som smeknamn. Vad tycker du, snyggt eller inte?

Bilens bak har fått ett kraftfullt och elegant uttryck, men samtidigt med svepande linjer. Bakluckan hyser en liten vinge med integrerat tredje bromsljus.

– Med Insignia lanserar vi ett nytt, spännande och sofistikerat formspråk som kombinerar skulptural konst med tysk precision. Vår målsättning var att utveckla en självsäker attityd som förmedlar de utsökta köregenskaper som Insignia erbjuder, förklarar Mark Adams, Vice President Design, GM Europe.

Inuti bilen presenterar Opel en helt ny interiör med samma kraftfullhet som övriga bilen andas, inte minst mittkonsolen som är bredare än något annat man tidigare sett i någon bil från tillverkaren i Rüsselsheim. Materialvalen ska vara väl påkostade enligt Opel, här lämnas inget åt slumpen. Nya Insignia är helt enkelt tänkt att få Opel att närma sig premium med stormsteg.

Instrumentbrädan sveper ut längs med dörrsidorna för att, som Opel kallar det, omfamna de åkande i bilen. För att förhöja den lyxiga och ombonande känslan introducerar man i Insignia en rödaktig interiörbelysning, något som kommer att komma till övriga Opel-modeller så småningom.

På Insignia presenterar Opel en ny adaptiv strålkastartyp – Adaptive Forward Lighting System (AFL) – som har hela nio olika inställningar. Dessa anpassas automatiskt efter olika körförhållanden och bidrar till ökad säkerhet. Ett annat nytt inslag i den senaste AFL-generationen är varselljus av LED-typ som drar avsevärt mindre energi än vanligt halogenhalvljus. De konventionella halvljusens energikostnad motsvarar sex gram koldioxid per kilometer medan CO2-utsläppet orsakat av LED-lamporna är praktiskt taget noll.

När Opel Insignia börjar säljas finnas den med både fram- och fyrhjulsdrift, det sistnämnda som tillval. Fyrhjulsdriftsystemet är adaptivt och aktiveras automatiskt för bättre framkomlighet, kursstabilitet och framför allt – säkrare vägegenskaper. Fyrhjulsdrivna Insignia har chassisystemet FlexRide med AST (Adaptive Stability Technology) som automatiskt kan anpassa bilens egenskaper efter rådande körförhållanden, men som också medger att föraren själv väljer de inställningar som passar dennes körhumör. FlexRide finns också till framhjulsdrivna Insignia-versioner.

Även om Opel inte har valt att presentera några exakta uppgifter om motoralternativen, så avslöjar de att de är sju till antalet – till en början. Alla motorer är kopplade till sexväxlade lådor, manuella som automatiska. Bensinmotorerna är fyra till antalet – från en rak fyra på 115 hästkrafter till en V6-motor på 260 hästkrafter. De tre turbodieslarna spänner sig från 110 till 160 hästkrafter. Kort efter bilens introduktion kommer fler motorer, bland annat en EcoFlex-version med mycket låga koldioxidutsläpp samt en OPC-version med 300 hästkrafter.

– Att Opel Insignia sätter en ny standard för innovativ teknik är uppenbart redan vid introduktionen. Men vi har sparat några kort i manschetten – de handlar om miljö, upplevelse och säkerhet – som vi ska spela ut vid väl valda tillfällen, avslöjar Alain Visser, Chief Marketing Officer, GM Europe.

Opel Insignia begår som bekant sin publika premiär på bilsalongen i London den 22 juli i sommar. Då visas den som både sedan och halvkombi. De svenska återförsäljarna får tillgång till bilen i januari 2009.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!