090709-insignia-opc-direkt

Opel Insignia OPC – direktrapport från provkörningen

Opel har nu låtit PeO Kjellström provköra den hårdast vässade produktions-Opeln någonsin, Insignia OPC på 325 hästkrafter.

 Så sent som i går befann sig ständigt globetrottande PeO Kjellström i Barcelona och kände på nya Seat Ibiza Cupra. Men det var i går. Vi slår en signal till PeO för att ta reda på vart han har styrt kosan de senaste timmarna.

Hallå PeO, var är du nu då?

–I Frankfurt, en liten dagsutflykt bara. Härlig vagn detta. 325 turboladdade V6-hästar, fyrhjulsdrift aktiv fjädring.

Körde ni på bana?

– Nej men väl Autobahn och ett flygfält som Opel byggt om till testanläggning. Det formligen vimlade av maskerade GM-bilar där, Saab 9-5 till exempel. Men vi koncentrerar oss på Insignia OPC. Den klarar 0-100 km/h på sex sekunder blankt och har en strypt fart på 250 km/h. Men jag fick upp den i 256 km/h på den digitala hastighetsmätaren när det blev lite fritt på Autobahn.

Odramatiskt eller…?

– Ja faktiskt, den ligger stadigt på vägen i alla farter. Fjädringen/stötdämpningen går att ställa in i tre olika lägen. I det hårdaste, som kallas OPC (förstås) justeras även gasrespons, styrning och lite annat. Då känns det lite grann som racerbil men när jag provade på flygfältet var det för mjukt ändå. Fast på vanlig väg är det perfekt med olika lägen.

Bästa OPC du kört?

– Den mest användarvänliga i alla fall, men de lite mindre OPC, som Astra och Corsa, är nog lite roligare.

Dags att byta ut din Opel Kadett -78 nu?

– Var inte oförskämd, unge man. Men det vore häftigt att skicka den till OPC och ge dem fria händer…

– Nej, nu måste jag ha börjat bli trött, Vilka konstiga ideér. Vi syns i morgon.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!