090415-opel-insignia-opc

Opel Insignia OPC officiell

I dag väljer Opel att presentera OPC-versionen av sin senaste modell – Insignia. Årets Bil 2009 har i Opel Performance Center-utförande fyrhjulsdrift, turbo-V6 och 325 hästkrafter.

På bilsalongen i Barcelona den 7 maj ska Opel visa upp nya Insignia OPC, prestandaversionen av deras senaste mellanklassbil. OPC, som står för Opel Performance Center, är ett koncept som fyller tio år i år. Första modellen att OPC-omvandlas var Astra. Sedan dess har även Corsa, Zafira, Meriva och Insignia-företrädaren Vectra genomgått omvandlingen till prestandabil.

Nu är det alltså dags för Opel Insignia OPC. Den välbekanta V6-maskinen på 2,8 liter har vässats för mindre inre friktion och tillsammans med turboaggregatet med två små turbinhjul pumpar den i det här utförandet ur sig hela 325 hästkrafter och 400 newtonmeter. Kraften matas via en sexväxlad manuell låda ut till alla fyra hjulen. Bilen har även försetts med den elektroniskt styrda bakre differentialbroms, eLSD, som Saab Turbo X är standardutrustad med. Systemet portionerar ut kraftuttaget mellan bakhjulen som i extrema situationer kan få all driveffekt.

0-100 km/h går på sex sekunder blankt och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Insignia OPC är standardutrustad med FlexRide, det elektroniska system som blixtsnabbt anpassar bilens stötdämpare efter körningen samtidigt som föraren kan ställa in det enligt förprogrammerade val. En nyhet i OPC-bilen är HiPerStrut (High Performance Strut – högpresterande McPherson fjärderben) som sägs förbättra greppet över framvagnen bland annat genom att bibehålla den negativ camber vid hård kurvtagning samtidigt som irriterande kraftryckningar i ratten ska elimineras.

I övrigt är bilen sänkt tio millimeter jämfört med standard-Insignia och försedd med 19-tumsfälgar skodda med 245/40-däck. Som tillval finns 20-tumsfälgar med 255/35-däck. Bakom hjulen sitter bromsskivor och ok från Brembo. Skivorna mäter 355 millimeter och är ventilerade och hålborrade fram.

Visuellt skiljer sig OPC-versionen av Insignia från standardbilen främst genom två stora vertikala luftintag i fronten med kromsarg, lite större bakvinge och ny bakre stötfångare med diffusor och två stora integrerade ändrör. Inuti bilen ser man att det är en Insignia OPC på bland annat sportstolarna som är utvecklade av Recaro, ratten som är platt i nederkant samt OPC-unika instrument.

Till sommaren lanseras nya Opel Insignia OPC. Några priser är i dagsläget inte kända.

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!