100428-Opel-meriva-direkt

Opel Meriva – direktrapport från provkörningen

David Lilja har tagit flyget till Travemünde för att bekanta sig med nya Opel Meriva. Via telefon når vi David som är mitt uppe i provkörningen och trivs ganska bra med sin tillvaro.

Hej David, hur är livet bakom ratten i nya Opel Meriva?

 –  Vi tar det viktigaste först. Det är sommar här! Solen steker och det är 21 grader varmt. Gräset är grönt, träden är gröna…

Jaja, vi har det ganska varmt här på Sveavägen också… 

– Jo, men jag har nog lite bättre väder här.

Nu vet vi alla att David är lite bättre än alla vi andra. Hur är nya Opel Meriva då? Är den också lite bättre än alla andra? 

­– Nja, lite mer spännande än alla andra liknande bilar i alla fall. Självmordsdörrarna gör den lite udda och den sticker ut i sin klass. Men jag tror att det är ett bra grepp av Opel. Om jag ser till mig själv som småbarnsförälder så tror jag att det är bra med de bakhängda bakdörrarna. Öppningen är så att säga åt rätt håll, man slipper vika sig in bakom dörren för att fästa bälten och annat. Dessutom öppnar alla fyra dörrar väldigt brett. Öppningsvinkeln är hela 84 grader, de pekar nästan rakt ut när de står öppna.

Vi har alla sett nya Meriva på bild, men hur ser den ut i verkligheten? 

– Den ser ut ungefär som på bild, det är inte tal om någon wow-upplevelse direkt. Vi fick köra gamla Meriva från flygplatsen och det blev väldigt tydligt när vi bytte till den nya att den är mycket större, 20 centimeter längre för att vara exakt. Det är nästan så att den har växt ur sin klass men den konkurrerar ändå med bilar såsom Kia Venga. Den bygger för övrigt på Zafira-chassit uppblandad med lite delar från Corsa.

Hur upplevs den böjda fönsterlinjen? 

– Jag pratade med Merivas designer och där var det mycket snack. Hans benämning på den lilla knycken var ”ikonisk våglinje”. Det är lite kul att något kan vara ikoniskt redan innan det är ute på marknaden. Hursomhelst, den har en funktion. Utan böjen på fönsterlinjen skulle det bli väldigt svårt att se ut ur baksätet. Även nu är det lite dåligt med sikten där bak eftersom framstolarna snor det mesta av framåtsikten. Förarstolen går att sänka men i grundutförande är passagerarstolen inte höj och sänkbar. Helt galet, man sitter f-n uppe i taket. För att få en höj- och sänkbar passagerarstol måste man välja till de ergonomiska sportstolarna som kostar 6 800 kronor extra.




Vad tycker du om motoralternativen?
 

– Vi har bara fått köra en motor hittills, den turboförsedda 1,4-literbensinaren med 120 hästar. 5-växlad, 6-växlad låda går inte att få, och motorn är inte direkt någon raket. Den räcker precis. Den officiella förbrukningssiffran lyder 0,61 l/mil. Samma motor finns utan turbo med 100 hästar och i en turboversion som ger 140 hästar. Jag hoppas på att få köra 140-hästarn i morgon.

Vet du något om priserna? 

– Jajamen, billigast är förstås 1,4 med 100 hästkrafter och den går loss på 164 900 kronor. Opels prissättning är lite märklig för att 120-hästarversionen är inte mycket dyrare. För den får man ge 169 900 kronor. Nästa steg upp till 140-hästarsversionen är inte heller så stort, den kostar bara 175 900 kronor.

Kommer någon att vilja ha 100-hästarsversionen? 

– Nej, och det är Opel medvetna om, de tror att 120-hästarsmotorn kommer att bli storsäljaren. De första bilarna kommer till svenska handlare i juni. Först är det bara med bensinmotorer men senare kommer även dieslar och miljövänliga alternativ.

Finns det några roliga tillval? 

– Det är mest det vanliga, panoramaglastak med mera. En ny grej är skenan som löper i mitten av kupén, där kan man fästa olika förvaringsgrejer, till exempel mugghållare. I den bakre stötfångaren kan man få ett utfällbart cykelstöd.




Hur vill du sammanfatta dina första intryck?
 

– Som helhet känns Meriva som ett kul grepp, dörrarna är inte bara en designgimmick utan tillför faktiskt något. Jag tror på Meriva.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!