Tidigare i somras stod det klart att Opel skulle visa en ny bil kallad Monza – ett modellnamn som har legat i dvala sedan 1986. Nya Monza som du ser här på bilderna och som kommer att stå utställd på den stora bilsalongen i Frankfurt är dock inte någon produktionsklar uppföljare till den i vissa läger så legendariska Monzan.
Nya Opel Monza är ett koncept som enligt Opel ger en inblick i hur märket kommer att utvecklas under de närmaste åren. Monza är troligtvis det första vi ser av ett nytt formspråk och det betyder att framtida Opel-modeller kommer att se ut som vågor som slår mot kusten, det är i alla fall vad som har inspirerat designlaget vid utvecklingen av Monza.
De gigantiska måsvingedörrarna och den sparsmakade inredningen kommer med all säkerhet inte att sättas i produktion på någon framtida Opel-modell men vissa linjer, till exempel det centrerade vecket på motorhuven och den kromade ribban i grillen kan mycket väl vara nya designgrepp som sätts i produktion inom kort.
Allt designprat till trots är det måhända drivlinan som är mest intressant hos Monza. Opel har nämligen utgått från drivlinan i Opel Ampera/Chevrolet Volt och vidareutvecklat den flera steg. 1,4-litersmotorn som arbetar som räckviddsförlängare i Ampera har slängts ut till förmån för den trecylindriga 1,0-litersmotor som även lanseras i Adam i Frankfurt. I Monza har motorn konverterats för att drivas på gas. Intressant vore om även denna nyhet ingår i visionen om Opels framtid.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.