Opel ska gå över till franska motorer

Hur mycket Opel blir det i Opel framöver? Det återstår att se, men över tid kommer det att bli allt mer PSA-teknik och -motorer, något som riskerar många arbetstillfällen i Tyskland och andra europeiska länder.

I augusti blev det klart att PSA tar över Opel efter att ha varit i General Motors ägo sedan 1929. Affären kommer för Opel innebära många förändringar som börjar redan nu och som kommer att pågå flera år framöver. I dag sitter Opel på mycket teknik som GM har rättigheterna till och eftersom både PSA och Opel under lång tid har konkurrerat mer eller mindre i samma klasser och om samma kunder är en utfasning av GM-detaljerna ett måste. Dels på grund av rättighetsskäl men också, som flera experter i branschen uttrycker det, på grund av att stora delar av GM:s och Opels tekniska lösningar är föråldrade och för konventionella.

För tyska Automobilwoche berättar PSA:s utvecklingschef Gilles Le Borgne att de gradvis kommer att börja använda PSA:s plattformar och motorer i Opels modellprogram.

– Men det kommer inte att ske över en natt. Det kommer att ta några år, tillägger han.

När Opel mer och mer går över till PSA-teknik finns det stor risk att Opels anläggningar blir helt eller delvis överflödiga. Anläggningar som sägs ligga i riskzonen är den nyöppnade utvecklings- och testanläggningen i Opels hemort Rüsselsheim, komponentfabriken i Kaiserslautern samt fabrikerna i Polen, Ungern och Österrike. Det är med andra ord väldigt många arbetstillfällen som kan komma att försvinna.

Utöver de anställda vid ovan nämnda anläggningar är det fortfarande osäkert om de 3 000 Opel-anställda som arbetat med projekt för GM:s räkning kommer att få vara kvar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!