Härom veckan gick Opel/Vauxhall ut med en stor kampanj med budskapet att alla bilar som säljs i Tyskland och Storbritannien numera omfattas av en livstidsgaranti. Kritiken lät inte vänta på sig. Den tyska konkurrensmyndigheten hotade att dra Opel inför rätta eftersom garantin ansågs vara vilseledande. Men Opel står på sig och tycker inte att de har gjort något fel.
– Vi har inte minsta tanke på att lägga ned vår kampanj. Precis som alla garantier innehåller vår vissa villkor och dessa har presenterats tydligt, säger Opels försäljnings- och marknadschef Alain Visser till Reuters.
Opels livstidsgaranti har ingen tidsbegränsning men den har fått hård kritik för att endast gälla upp till 16 000 mil. Garantin omfattar motor, växellåda, elektronik och styrsystem men många vanliga slitdelar lämnas utanför, till exempel säkerhetsbälten och oljefilter. Visser tycker inte att begränsningen på 16 000 mil är snålt tilltagen.
– Jag utmanar er att gå ut och hitta en bil med mer än 10 000 mil på mätaren. Trots en del dålig PR anser vi att en livstidsgaranti utan tidsbegränsning är så tydligt det kan bli, sade Visser till reportrarna på en presskonferens tidigare i veckan.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.