090825-opel-snålnyheter

Opel visar snålnyheter i Frankfurt

För Opel kommer den stundande Frankfurtsalongen gå i snålhetens tecken. För första gången ska vi få klämma och känna på plug in-hybriden Ampera och dessutom visas nya Astra som i sitt snålaste utförande klarar sig på 0,42 l/mil och 109 gram CO2/km.

Nu börjar det närma sig för Opel Ampera att introduceras på den europeiska marknaden. Tillverkningen av plug in-hybriden som under Opel-skalet döljer en Chevrolet Volt drar igång under hösten 2011 men redan på Frankfurtsalongen 17-27 september kan allmänheten titta och klämma på den fyrsitsiga elbilen. Precis som Chevrolet Volt är Ampera en E-REV (Extended Range Electric Vehicle) som i första hand använder el som drivkälla. Bensin används bara som sekundär energikälla för att alstra elektricitet som driver elmotorn. Läs allt om Ampera och Volt via länkarna nedan.

Ampera är inte den enda snål-Opeln som ska visas i Frankfurt. Den stora bilsalongen blir även startskottet för nya Opel Astra som kommer till Sverige tidigt nästa år. Opel snålar inte med motoralternativen till nya Astra. Vid lanseringen blir en motorpalett bestående av inte mindre än åtta motorer från 95-180 hästkrafter tillgänglig. Någon extrem snålversion finns dock än så länge inte, och det är ett medvetet val enligt Opel.

– Vår strategi är att erbjuda ett komplett Astra-program med bränsleffektiva motorer hellre än att satsa på en enda spektakulär och supersnål men dyr variant. På så sätt räknar vi med att uppnå en påtaglig sänkning av bränsleförbrukningen samtidigt som bilarna är fortsatt underhållande att köra, säger Opels styrelseordförande Carl-Peter Forster.

Snålaste motorn i Astra blir 1,3 CDTI ecoFlex med 95 hästkrafter som klarar sig på 0,42 liter diesel per mil och släpper ut 109 gram koldioxid per kilometer. På bensinsidan är den minsta 1,4-litersmotorn en nyhet. I turboutförande ersätts dagens 1,8-litersmotor. 1,4 Turbo levererar 140 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 200 Nm mellan 1 850 och 4 900 r/min. Med en blandad förbrukning på 0,59 l/mil uppges den vara 18 procent snålare än sin föregångare. De minsta motorerna, 1,4- och 1,6-liters bensin och 1,3-liters turbodiesel, driver framhjulen via en femväxlad manuell låda, övriga är sexväxlade. Sexväxlad automatlåda finns till bensinmotorerna 1,6, 1,4 Turbo och 1,6 Turbo samt till den största turbodieseln på 2,0 liter.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!