Opel Zafira Tourer Foto: Erik Wedberg

Opel Zafira Tourer – direktrapport från provkörningen

Med ordern vik, fäll och provsitt! åkte Erik Wedberg till München och mötte upp nya Opel Zafira Tourer. Att Zafira inte längre bara är en bil för den stora familjen är hans första intryck.

Hej Erik, provkörning i München låter som att det borde handla om BMW, men inte den här gången?

 – Nej, nu står Opel på agendan, närmare bestämt deras helt nya MPV Zafira Tourer.

 Varför envisas Opel med att kalla den Zafira Tourer och inte bara Zafira som förr?

– Två anledningar. Opel vill att den nya MPV:n ska vara lite mer sofistikerad än tidigare och har därför lagt till samma namn som Insignia får när den har kombirumpa. Det beror också på att gamla Zafira faktiskt ska fortsätta att säljas. Opel-folket kan inte säga riktigt hur länge, men förmodligen ända till 2015. Sverige är dock ett av få länder där gamla Zafira slutar säljas i och med introduktionen av Zafira Tourer.

 Vad är nytt på Zafira Tourer?

– Allt! Designen är ny med mycket inspiration från gamla konceptbilen Flextreme men också hybriden Ampera. Den är större också, hjulbas och spårvidd har ökat och hela bilen är nu 467 centimeter lång. Det märks på insidan, i framstolarna är det luftigt och gott om svängrum men till och med den tredje sätesraden med två uppfällbara nödstolar fungerar bra. Efter en mindre akrobatövning lyckade jag klämma in mig längst bak och där satt jag faktiskt ganska bra trots mina 192 centimeter. Helst sitter man ändå i mittraden som håller limousinklass.

 Limousine?

 – Jo, faktiskt. Zafira Tourer kan utrustas med något som kallas Lounge Seating då stolen i mitten i andra raden kan fällas ihop och bli ett armstöd. De yttre stolarna kan skjutas framåt och bakåt men också in mot mitten för att ge bättre axelbredd, det blir väldigt bekvämt. Dessutom är bilen tyst. Vi har kört mycket på motorvägarna här runt München och i 160-170 km/h är det inga problem att prata i normal samtalston med de som sitter i baksätet.

 Hur är den att köra då?

– Inga konstigheter, mycket Insignia-känsla vilket inte är så konstigt eftersom framvagnen hämtats från just Insignia. Opel Sverige tar inledningsvis in tre olika motorer. Bensinmotorn 1,4 med 140 hästkrafter samt dieselmotorn 2,0 CDTI i 130- och 165-hästarsutförande. Jag kör 165-hästarsdieseln och den är otroligt snäll och lättkörd. Det finns inte överdrivet mycket kraft men det räcker för några omkörningar och högt tempo på motorvägen. Senare kommer även en gasversion och en 2,0 CDTI ecoFLEX som ger 130 hästkrafter och 320 newtonmeter men klarar sig under 120-gramsgränsen.

 Det låter som att du är ganska nöjd.

 – Absolut. Jag tillhör inte direkt målgruppen för Zafira Tourer men jag kan ändå känna mig lockad. Den är tyst, bekväm, lite smårolig att köra och dessutom otroligt rymlig. Det är smart gjort av Opel att bygga den lite större än tidigare eftersom den nu kan konkurrera även med de största MPV-modellerna på marknaden. Priserna är inte riktigt klara än men man får räkna med att betala omkring 230 000 kronor för instegsmodellen med 1,4-liters bensinmotor.

 Visste du om att Zafira Tourer dessutom fått fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest?

– Nej, det kände jag inte till.

 Jo då, i dag kom de senaste krockresultaten och Zafira Tourer visade sig inte bara vara rymlig utan även säker.

 – Se där ja, ännu en fjäder i hatten för Opels familjevagn.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!