080102-fler-fartkameror

Osäkerhet kring fler fartkameror

Nya uppgifter från i morse gör gällande att 100 nya fartkameror ska sättas upp längs våra vägar under 2008. Men enligt Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö finns det inget beslut taget om detta.

Vägverket höll tidigare i dag en presskonferens i Stockholm angående Nollvisionen och att delmålet för 2007 spruckit – och det rejält.

Eftersom Göteborgs-Posten tidigare i dag gått ut med nyheten att 100 nya fartkameror ska monteras upp längs vägarna i år, så frågade Teknikens Världs reporter Ruben Börjesson Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö om just detta. Men enligt Skogö finns det inget beslut taget om 100 nya kameraskåp.

I höstas uttryckte dessutom Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall att det inte får bli för många kameraskåp. Uppmonteringen av dessa måste lugnas ner och som referens kan man ta England där det har monterats stora mängder med kameror med högljudda protester som följd.

Blir det några nya kameror eller inte? Vi bilister får väl helt enkelt hålla ögonen öppna.

På presskonferensen gick Vägverket alltså igenom den misslyckade Nollvisionen. Jämfört med 2006 så omkom det tio procent fler på landets vägar under 2007 – en siffra som beräknas hamna på 490 personer. Förklaringarna till detta är många, men först och främst ses den pågående högkonjunkturen som den största orsaken. Plus att när målet sattes upp 1997 rådde det djup lågkonjunktur. Med högkonjunkturen följer en ökande trafik och för 2007 var ökningen tre procent.

Andra faktorer som spelar en roll i det hela är en ökad alkoholkonsumtion samt att antalet motorcyklar och mopeder har ökat kraftigt.

Tillsammans beräknas dessa faktorer ha bidragit med cirka 150 fler omkomna i trafiken under 2007.

Delmålet för 2007 nåddes alltså inte. Vägverket kommer med nya mål fram till 2020 i slutet av den januari.

Från och med i går, 1 januari, har vi tolv olika hastighetsgränser att ta hänsyn till, från 10 km/h upp till 120 km/tim. Det tror Ingemar Skogö skall minska antalet svåra olyckor. På frågan om han tror att bilförare kommer att klara av att hålla reda på vilken hastighet som råder svarar han följande.

– För att få de här gränserna att fungera får hastigheten inte växla för ofta. Tanken är en hastighetsnivå på en längre sträcka.

I dag sker 48 procent av trafikarbetet (antalet fordon multiplicerat med den sträcka i kilometer varje fordon förflyttas) i Sverige på antingen mittseparerade vägar som motorvägar och vägar med vajerräcken eller vägar med kameraskåp.

90-vägar utan mittseparering är de farligaste vägarna.

GP: Fler kameror skall sänka hastigheterna

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!