Som en av de sista på redaktionen delar jag med mig av mitt tips på vilken bil du ska köpa. Råden har minst sagt varit vitt spridda, men jag blir lite besviken när det bara är Robin och Glenn som valt roliga bilar. Och det är där jag tar vid, men med en ny, bättre vinkling.
Jag skulle snart fylla 20 år när jag för första gången klev in på redaktionen. Med stora racingdrömmar och en karriär fylld med karting, formelbil och sportvagnar var fart och bakhjulsdrift det enda som gällde. Intresset för GTI-bilar var noll. Men med tiden har det blivit ändring.
Jag kommer ihåg det som igår. För två år sedan när Ford släppte senaste versionen av Fiesta ST. Provkörningen var i södra Frankrike på några av Europas bästa vägar och det var först här jag verkligen kom att uppskatta biltypen. Den lilla 1,5-liters trecylindriga motorn med 200 hästkrafter i kombination med en klockren manuell låda och responsiv styrning gav körglädje i klass med de bästa bilarna jag kört. Visst är det roligare på bana med en McLaren eller Porsche, men det är just där det bästa med små GTI-bilar kommer in. Det behöver inte gå fort för att det ska vara roligt! Att ha roligt inom hastighetsbegränsningarna är det optimala, och det är svårt med en bil med 500 hästkrafter och uppåt.
LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!
Och den användbara prestandan är inte det enda positiva. Med låg effekt och liten storlek är bilen i sig billigare, ägandekostnaden blir lägre och slitaget likaså. Elefanten i rummet är vardagsegenskaper som komfort och utrymme. Visst, gången kan vara lite hård och ljudnivån lite högre med de bredare däcken, men jag har åkt långt i min Peugeot 206 RC utan att ha lidit. För övrigt ytterligare ett väldigt bra köptips med lite mer gammaldags, renare körupplevelse. Och utrymmet, visst det är ingen Passat kombi men hur ofta behövs det? Alla som kör en liten suv, har två bilar i hushållet eller som jag har sambo men inga barn klarar alla vardagens hinder. Inklusive flytt, resa till Sälen och vändor till tippen.
Nu när det är klart att nästan alla borde köra en GTI, kan inte alla köra Fiesta ST som är klassens roligaste bil. Renault Clio RS är ett bra andraval. Kliver vi upp en nivå i Golfklassen är utbudet större med Honda Civic Type R, Hyundai i30 N och Leon Cupra för att nämna ett par. Men köp för guds skull inte en Volkswagen, var lite kreativ om du ska köpa en GTI.
Med en lägre budget, eller större intresse för äldre bilar finns det fina bilar i flera åldersklasser. Nämnda 206 RC ägs av undertecknad och föregående 205 GTI är ett givet glädjepiller.
PROVKÖRNING: Ford Fiesta ST
...eller köp någon av dessa
Mekanisk känsla med en toppenbra växellåda. Även i mitt exemplar med 13 000 mil på mätaren. Men kopplingen fick nyss bytas.
Lilla GTI-klassens bästa bil efter Ford Fiesta ST. Förhoppningsvis kommer även den nya generationen som RS.
Kul bil med rätt drivning (bak), men en svårare bil att leva med. Bra som andra bil, för liten som enda bil.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.