Volkswagen Phaeton Foto: Volkswagen / Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Överskottet från Frankfurt – nästa Volkswagen Phaeton som koncept

Volkswagens monter på den nyss avslutade bilsalongen i Frankfurt kan inte beskyllas för att vara nyhetsfattig, men enligt uppgifter till brittiska Car Magazine skulle ytterligare en Volkswagen-premiär egentligen ha skett i Frankfurt – nämligen en försmak av nästa Volkswagen Phaeton.

Volkswagen-gruppen har haft en hel del, minst sagt, att visa på bilsalongen i Frankfurt som pågått nu i dagarna. I moderbolagets egen monter har nya småbilen Up utgjort huvudnumret, flankerad av idel nyheter i form av Volkswagen Nils Concept, Volkswagen Beetle R och nya Volkswagen Polo som WRC-rallybil. Egentligen var det dock tänkt att det skulle bli ytterligare en stor premiär för Volkswagen i Frankfurt, rapporterar brittiska Car Magazine.

Den stora premiären (i dubbel bemärkelse) som det skulle röra sig om var en konceptversion av kommande generation av Volkswagens trögsålda lyxbil Phaeton. Den nya generationen är dock inte förväntad att nå produktionsfärdigt skick förrän 2015. Därför valde någon av de ansvariga inom Volkswagens premiärvisningsavdelning att skjuta upp premiären för konceptet en aning, för att inte ta fokus från premiären av nya Volkswagen Up. Premiären för det nya Phaeton-konceptet kommer troligtvis i stället att ske på någon annan bilsalong i den närmaste framtiden.

Nästa generation av Volkswagen Phaeton ryktas enligt insiderkällor, när den väl kommer i produktionsversion, ha blivit lite mindre storleksmässigt, och passa in ungefär mittemellan Audi A6 och Audi A8 i storlek, i stället för att som i dag utgöra en direkt konkurrent till den sistnämnda av koncernsyskonen. Därtill ska Phaeton, om ryktena stämmer, kunna komma med ytterligare en karossform utöver den traditionella sedanen – en karossform som också sägs bli mer praktisk. Vart det leder återstår att se.

Förutom en downsizing i storlek kommer vi nog också få se mindre motorer i nästa Phaeton. Om det räcker för att höja försäljningssiffrorna får framtiden utvisa, men dagens Phaeton har varit allt annat än lättsåld, och vissa rapporter har hävdat att så mycket som hälften av produktionen har stannat som tjänstebilar eller VIP-bilar inom Volkwagens egen organisation.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!