100129-Volvo P20 småbil

P20 – Volvos nya småbil

Volvo har länge arbetat på en riktig småbil, mindre än dagens C30. Volvos kommande minsting – kallad P20 – ska ta upp den framtida kampen med kommande småbilar från Audi, BMW och Mercedes.

Låg vikt är en av de viktiga ingredienserna till lägre förbrukning, vare sig bränslet är bensin, diesel, etanol, gas eller elektricitet. Mindre bilar är den senaste trenden, starkaste småbilsstjärnan är Audi A1 som är på intågande, BMW arbetar med nya Mini-varianter samtidigt som de ser på helt egna lösningar i småbilsegmentet. Toyota iQ har redan bildat skola i mikroklassen och öppnat dörren för nytänkande, vem kunde bara för några år sedan tro att det skulle komma en mini-Aston Martin baserad på japansk mikrobilsteknik?

 

Nya Volvo P20 blir en bil i Volkswagen Polo-storlek, tillräckligt liten för att vara energisnål, samtidigt stor nog att hysa folk och packning enligt gängse Volvomönster samt att vara tillräckligt krocksäker.

Plattformen för P20 konstrueras för flera sorters drivlinor. Givetvis kommer förbränningsmotorer i form av överladdade bensin- och dieselmaskiner, laddhybrider samt rena elmotorlösningar. Senaste prototyperna V70 PHEV och C30 BEV visar att Volvo-teknikerna arbetar flitigt med del- och fullelektrifiering, bland annat tillsammans med Energimyndigheten och Vattenfall. Olika behov på olika marknader gör det ändå aktuellt att jobba med en bred motor- och drivlinepalett, en viktig parameter för framtida bilutveckling.

 

Motormässigt blir det både tre- och fyrcylindriga DRIVe-dieslar under den korta och trubbiga motorhuven. Räkna också med någon het T4 bensinturbo för den amerikanska marknaden, exempelvis säljs C30 bara i sitt starkaste T5-utförande i USA. Framhjulsdrift förstås, men möjligheten med laddhybridsdrift PHEV kan göra det möjligt med eldrift på bakhjulen.

 

Designen av P20 är än så länge hemlig men före detta designchefen Steve Mattin och nytillträdde Peter Horbury lägger ut spåren för en sportigare stil utan att funktionen för den skull ska bli lidande.

Fyrkantigheten försvinner allt mer men en Volvo kommer alltid kännas igen på V-formad grill och huv, bredmarkerade höfter och ett upprest bakparti. Men så kantig som designfolket ville för tio år sedan med småbilen P12 blir inte nya P20.

Interiört får Volvos nya småbil en sparsmakad design med en nordisk stil – det vill säga god funktion och hel del vettiga detaljer som fällbart baksäte i proportionerna 40/20/40, integrerade barnsitsar samt möjligheten till trådlös uppkoppling.

Beroende på vad de kommande kinesiska ägarna Geely bestämmer kommer Volvo P20 (exakt namnbeteckning är inte bestämt än, se separat ruta) att börja produceras någon gång under 2013-14. Föga troligt kommer det att ske i Torslanda, mer sannolikt i Gent men eventuellt även i Kina.

Volvo P20

Snabba fakta

Namnet Modellbokstäverna C, S, V och XC kompletteras med P för ”Personal”. 20 antyder storleken.

Designen Kraftfulla, tydliga Volvo-linjer. Sportiga och personliga. Design av Peter Horbury.

Storleken Med en längd på cirka 390 centimeter är P20 den minsta Volvon. Audi A1 blir huvudkonkurrent.

Motorer Snåla DRIVe-drivlinor med diesel och bensin. Elektrisk P20 BEV ligger i pipeline.

Projekt P12

Framtiden redan för tio år sedan

I slutet av 1990-talet kom Mercedes lilla A-klass och senare Audi A2, delvis byggd i aluminium. Mindre bilar som visade att även premiumtillverkare kunde sälja riktiga små, smarta bilar. A-klass och A2 led av allvarliga missar som livsfarliga vägegenskaper (Mercedes) och skyhögt pris (Audi), men Volvo gjorde några designstudier på en liten bil, hemliga projektet P12. Fyrkantig och med rejäl Audi A2-look visade P12 på en förnuftig bil för den lilla familjen. Inredningen var flexibel, sätena var skjutbara och kunde plockas ur i bästa MPV-stil.

Utvecklingen för P12 var huvudsakligen baserad i Göteborg, där även en fullskalemodell byggdes för att visas upp. Om det berodde på utfallet från dessa eller att Volvo inte trodde på småbilsidén för tio år sedan är hemligstämplat, men P12 röjde sig i samband med en extern visning på Volvos museum.

Volvos småbilar genom tiderna

Volvo PV 1944-65

PV 444 var för sin tid en kompakt bil med fyra sittplatser och fyrcylindrig B16-motor. 1958 kom den modernare 544, men eftersom nya Amazon var något större fortsatte PV som instegsmodellen i volvoprogrammet.

 

Volvo 66 1975-80

Hette ursprungligen DAF 66 men gjordes om till Volvo 66 när DAF:s personbilsdivision förvärvades. Bilen med sin remdrivna växellåda variomatic döptes i Sverige snabbt till ”Rem-Johan”. Volvo 66 såldes i drygt 107 000 exemplar.

 

Volvo 340 1976-91

Konstruerades från början som DAF 77 men efter Volvos inträde ändrades namnet till 343. Remdriften följde med från DAF 66, senare kom manuell låda och större motorer. Lyxigare 360-serien kompletterade med tre, fyra eller fem dörrar.

 

Volvo C30 2006-

Första tredörrars-Volvon sedan 480. Med C30 vill Volvo konkurrera med audi A3, BMW 1-serie och Mini. Snålaste Volvon är C30 1,6D DRIVe med start/stopp. Konceptbilen C30 BEV visar på den elektrifierade framtiden för Volvo.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!