090206-pagani-zonda-r

Pagani Zonda R – banracern

I dag presenterar Pagani det mest hårresande och snabbaste som fabriken i italienska San Cesario sul Panaro någonsin tillverkat. Nya Zonda R är utvecklad för att göra märket ännu snabbare på bana. Vad sägs om 750 hk och 0-100 km/h på 2,7 sekunder?

Pagani Zonda F Clubsport är en av de snabbaste produktionsbilarna runt Nürburgrings nordslinga någonsin. Tiden 7 minuter, 24 sekunder och 7 tiondelar för respekt med sig och innebär faktiskt en tredjeplats i listan med endast Maserati MC12 och Dodge Viper SRT-10 ACR framför sig. Dock är Viperns tid omtvistad då den inte kördes i fullt produktionsskick. För fullständig lista över snabbaste varvtiderna runt Ringen, klicka här.

Paganis Clubsport-kunder gillade det de såg på Ringen i augusti förra året. De uttryckte vissa önskemål och Pagani lyssnade. Resultatet ser vi här – Pagani Zonda R. Mer bananpassad än någon tidigare modell från italienarna med bas i San Cesario sul Panaro som ligger strax utanför Modena.

Zonda R är i grund och botten en Zonda F, men för att göra den bättre lämpad för bana har man bantat den rejält. Hela 160 kilo lättare är skapelsen. Zonda F (och Clubsport-versionen) har en torrvikt på 1 230 kilo. Zonda R väger in på finfina 1 070 kilo. Detta har åstadkommits genom att bygga karossen enbart i kolfiber och monocoque-chassit i kolfiber och titan. Till och med skruvarna som håller ihop bilen är av titan. Det dyra materialvalet har självklart påverkat prislappen som är väl tilltagen.

Viktminskningen gör den 4,89 meter långa, 2 meter breda och 1,14 meter låga bilen gott. 0-100 km/h klarar den av på 2,7 sekunder, vilket är 0,9 sekunder snabbare än vad Zonda F och Zonda F Clubsport fixar sprinten på. Någon tidsuppgift för 0-200 km/h uppger inte Pagani än, men det går med säkerhet snabbare än för Zonda F Clubsport som behöver 9,8 sekunder på sig. Toppfarten har också ökat jämfört med sina tyngre syskon. Pagani skriver helt enkelt att toppfarten överstiger 350 km/h, med andra ord är den uppskattad.

Lyfter man på kolfiberhuven med den stora bakvingen blottar man en hel del ögongodis. Längst in närmast kupéutrymmet finner man motorn – en sexliters V12 hämtad från AMG. Den producerar 750 hästkrafter vid 7 500 r/min och 710 newtonmeter vid 5 700 r/min. Kraften når bakhjulen via en sexväxlad sekventiell låda med magnesiumhus, utvecklad av XTRAC. 20-tumsfälgarna bak är skodda med 335 millimeter brett gummi för bästa grepp. Fram sitter 19-tumsfälgar med 255 millimeter breda däck.

Bromsarna är kolfiberkeramiska. Fyrkolvsok bak och sexkolvsok fram greppar 380 millimeter stora skivor.

Fjädring, stötdämpare och bakvinge är justerbara för att kunna nå optimal aerodynamik vid alla körtillfällen. Av samma anledning är underredet slätt.

Bilen kommer att byggas i begränsad upplaga, så det gäller för er teknikensvarld.se-läsare att vara snabba med era beställningar om ni vill ha en chans på den. Kostnaden är i sammanhanget en smal sak – endast motsvarande drygt 15,3 miljoner kronor plus skatter.

Men då ska du ha i åtanke att bilen inte får köras på allmän väg… tyvärr.

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!