Pagani Zonda Revolucion

Pagani Zonda Revolucion – är det slut nu?

Har du hört den förut? Återigen släpper Pagani en ”sista” version av Zonda, den här gången med tillägget Revolucion. Tror du att det här är den sista Zondan?

Italienska Lamborghini och Pagani står i en klass för sig när det gäller att bygga specialversioner av sina bilar. Lamborghini har släppt otaliga varianter på numera tio år gamla Gallardo och Pagani verkar har nästan lika svårt att släppa sin utgående modell Zonda. När de nu lanserar Pagani Zonda Revolucion hävdar de återigen att det rör sig om en ”final version” och kanske ska vi tro på dem den här gången.

 Zonda Revolucion kan kort beskrivas som en vidareutveckling av Zonda R. Den centrala monocoque-konstruktionen är byggd i en blandning av kolfiber och titan och hela bilen väger in på fjäderlätta 1 070 kilo. Den sex liter stora V12-motorn från AMG har trimmats till totalt 810 hästkrafter och 730 newtonmeter.

 Den sexväxlade sekventiella växellådan byggs i magnesium och kan byta växel på endast 20 millisekunder. Bosch har utvecklat ett antisladdsystem med inte mindre än 12 olika inställningsalternativ. Pagani har dessutom fingrat på aerodynamiken genom att montera nya vingar i fronten samt en vertikal spoiler som löper mellan kupén och bakspoilern för att öka körriktningsstabiliteten. På alla fyra hjul sitter nya CCMR-bromsskivor som är utvecklade för Formel 1 och är 15 procent lättare än Zondas gamla CCM-skivor. Enligt Pagani kan de nya bromsskivorna ge full bromskraft upp till fyra gånger längre än de tidigare och ger dessutom mer bromskraft.

 Pagani nämner inte hur många exemplar av Zonda Revolucion som ska byggas men priset blir 2,2 miljoner euro, cirka 19 miljoner kronor, plus nationella skatter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!