Patrik körde Ford Ranger Raptor förra sommaren, han blev så begeistrad att han till slut körde vilse. Foto: Patrik Lindgren

Patrik Lindgren: Ford Ranger Raptor – pippi på pickis

Vår nya artikelserie bjuder på redaktions–medlemmarnas högst personliga svar på en av livets viktigaste frågor. Näst på tur är Patrik Lindgren som här och nu reder ut vilken bil du ska ha.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag vill först och främst berömma mina kära kollegors uppfinningsrikedom när det kommer till deras väldigt olika och spretiga val av vilken bil du ska välja. Vi är rätt olika, det får man ändå ge oss.

Ända sedan dag ett, från att jag började arbeta här på Teknikens Värld, har det funnits en naturlig koppling till fordonstypen pickup. Jag minns mitt första större reportage med värme, jag och Mikael Stjerna skulle köra vårt sommarskott Treo, en trehjulig Reliant, till Treriksröset. En inte helt lätt resa med en trehjulig bil. Därav fick den gamla foto-pickisen agera följebil med ett bilsläp påkopplat, ifall Treo skulle få för sig att bryta ihop. Det var exakt samma pickup som numer befinner sig i Afrika och verkar rulla på enligt en rapport från ett läsarbrev vi fick nyligen.

På den vägen är det. Jag har kört många pickup-mil sen dess och har lärt mig ­uppskatta vissa egenskaper, andra kanske inte riktigt lika mycket. Sen övergick vi till en Mitsubishi L200, därefter bytte vi till en Volkswagen Amarok när den släpptes runt 2010. Vilket lyft det var, en pickup som var som en vanlig bil att köra jämfört med den grova och yxiga L200. Sedan dess har Amaroken fortsatt varit det lite mer bekväma valet men med likvärdiga terräng­egenskaper som övriga pickuper.

Terrängkörning, inga problem. Sex olika körlägen och ett vaddjup på 85 centimeter erbjuds. Foto: Patrik Lindgren

LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!

Suven har länge varit första valet för många bilköpare, men inte riktigt för mig. Jag har ­däremot kört många genom åren och kan förstå varför en del vill ha just en suv. Man sitter högre bakom ratten och får ofta en väldigt bra överblick framåt, sen har de förstås andra kvaliteter som fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång som kan hjälpa till de där sista meterna till fjällstugan på vinterhalvåret, men även så klart till stugan på landet under andra årstider då vägarna kan vara leriga och svåra att forcera stundvis. Men allt det där kan du så klart få ta del av i en pickup också. Där en del suvar brister när det blir riktigt ­krångligt före så kan man i många pickuper bara låsa diffarna och lägga i lågväxeln. En annan fördel kan vara att man inte behöver någon takbox och krångla till ett redan högt cw-värde, skidor med mera kan ­fraktas på flaket. Cyklar och andra kul grejer kan lätt slängas upp på flaket, det oömma ­materialet flaket är klätt med hanterar det mesta man kan tänka sig utan några större bekymmer. Hur kul är det egentligen att lyfta upp en cykel på taket på en suv? Exakt, därmed vinner ­pickupen ergonomironden med lätthet.

1 av 2: Fox-dämpare med extra fjädringsväg och... Foto: Patrik Lindgren
2 av 2: ...en lättnavigerad förarmiljö. Foto: Patrik Lindgren

För alla som gillar terrängkörning finns det stora möjligheter, behöver en bäck eller två korsas kan ett vaddjup på runt 60 ­centimeter och uppåt hjälpa till. Hur många suvägare brukar vada med sina suvar, räck upp en hand! Bättre då att utföra den typen av körning med en pickup utan att behöva oroa sig överdrivet mycket för konsekvenserna. En Ford Ranger Raptor fixar biffen, den har en fyrcylindrig dubbelturbo­bestyckad motor med 213 hästkrafter kopplad till en tioväxlad automatlåda som ger 500 Nm i vrid. Fox-dämparna ger mer fjädringsväg än vanliga Ranger och gör färden bekväm men fast.

Ett speciellt Baja-körläge bjuder upp till race för den som någonsin skulle stöta på ett ökenlandskap och känna sug efter att köra järnet.

Tänk om några år, när Tesla Cybertruck och kanske även Nikola Badger finns tillgängliga på marknaden. Då kan man susa fram på skogsvägar och lyssna till ljudet när däcken rullar över grus, grenar och kottar. En naturligare upplevelse. Klart du ska ha en pickup!

PROVKÖRNING: Ford Ranger Raptor

…eller köp någon av dessa

Cirka 250 000 kr.

Volkswagen Amarok

Är Raptorn för extrem? Satsa på en begagnad Amarok, du får en komfortabel pickup som kan ta en Europa-pall på bredden på flaket.

Cirka 20 000 kr. Foto: Glenn Lindberg

Citroën C3 Pluriel

Tre i en. Cabriolet, sedan OCH pickup. Vårt sommarskott ”Plura”, från 2019, var mycket, men inte direkt ett kap, tursamt nog finns det andra exemplar.

Cirka 20 000 kr. Foto: Glenn Lindberg

Subaru 1800

Ett tidigare vinterskott som fick agera snöröjningsfordon och skidlift bland annat. Enbart tvåsitsig, men det finns plats på flaket också.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!