100824-peel-p-50-tillbaka

Peel kommer tillbaka som elbil

Brittiska Peel P-50 har fortfarande rekordet som världens minsta serieproducerade bil och nu är mikrobilen på väg tillbaka. Peel Engineering kommer osannolikt nog att återuppta tillverkningen men den här gången är den eldriven.

 Smart Fortwo, Mini Cooper och Toyota iQ är förvisso små men i jämförelse med Peel P-50 är de gigantiska. Den ultrakompakta brittiska bilen som tillverkades under en kort period på 1960-talet står fortfarande med i Guiness rekordbok som världens minsta bil, vilket inte är så konstigt eftersom den är 137 centimeter lång, 104 centimeter bred väger 59 kilo.

Peel Engineering startades av Cyril Cannell men drivs nu av bilentusiasterna Gary Hillman och Faizal Khan som har väckt nytt liv i företaget. Hillman och Khan medverkade i BBC-programmet Dragons Den och fick med sig investeraren James Caan som gick in med 80 000 pund för 30 procent av företaget. Nu är det tänkt att det återigen ska tillverkas Peel-bilar, dock i en serie om endast 50 bilar inledningsvis. Planerna omfattar både Peel P-50 och den futuristiska och bubbeltaksförsedda Peel Trident. När Peel-bilarna nu gör sig redo för en andra chans på marknaden är det dock inte tal om någon vanlig bensinmotor. Nu är det i stället en liten elmotor som ska sköta framdrivningen, den förmodat begränsade räckvidden bör inte bli något problem eftersom Peel-bilarna inte lämpar sig för några längre utflykter utanför stadens gränser. Peel Engineering har inte släppt några tekniska uppgifter om de nya bilarna men det talas om ett preliminärt pris på cirka 12 500 pund, cirka 150 000 kronor.

Peel P-50 var en trehjulig mikrobil som tillverkades mellan 1962 och 1965 av Peel Engineering Company på Isle of Man och såldes som ny för 199 pund. Den lanserades som den perfekta citybilen för ”en vuxen och en shoppingpåse”. Den enda dörren satt på vänster sida och utrustningen begränsades till en ensam vindrutetorkare och en enda strålkastare. En treväxlad tvåtaktsmotor på 49 cc och 4,2 hästkrafter från DKW drev på bakhjulet via en kedja. Det sägs att endast 60 bilar såldes under tillverkningsåren och i dag finns endast 20 bilar bevarade. 1964 kom den något större och förbättrade Trident som hade ett tak som bestod av en enda plexiglasbubbla. Trident hade plats för två och var 183 centimeter lång och 90 kilo tung. Produktionen upphörde 1966 efter cirka 80 färdigbyggda exemplar.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!