Saab 9-5 fick uppleva några ansiktslyft under åren, men mest till det sämre. Den första från 1997 är den snyggaste.

Per-Erik Sundström: Saab 9-5 – din rebelliska pensionär

Vår nya artikelserie bjuder på redaktions–medlemmarnas högst personliga svar på en av livets viktigaste frågor. Näst på tur är Per-Erik Sundström som här och nu reder ut vilken bil du ska ha.

Låt mig vara tydlig redan från start. En Saab 9-5 är på intet sätt en drömbil. Den har aldrig varit det och kommer förmodligen aldrig att bli det. Jag har ägt en. Och jag sålde den. Det var inga heta känslor och drömmar inblandade.

Men efter 45 år har jag insett att livet i ganska begränsad utsträckning handlar om drömmar. För det mesta handlar det om pengar. Det är den krassa verkligheten. Så skulle någon fråga mig vad som är ett vettigt bilköp för någon med begränsade resurser så skulle jag utan tvekan svara Saab 9-5. Den är ett bra och pålitligt val och kostar nästan ingenting att köpa och äga.

Har du gott om pengar? Grattis! Köp då för guds skull inte en Saab 9-5. Då är inte den här texten riktad till dig.

Phoenix stannade tyvärr vid konceptstadiet. Foto: Glenn Lindberg

LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!

Alla som läser den här tidningen vet minst lika mycket (och förmodligen mer) än jag om Saab 9-5. Ni behöver ingen historielektion. Många av er har ägt en, eller till och med flera, Saabar och vet vad det handlar om. Oömtåliga och robusta, roliga att köra (speciellt Aero-modellerna) och rymliga.

9-5 passar egentligen alla. En stor familj väljer såklart en kombimodell som sväljer mycket packning. En mindre familj eller en ensamstående kan utan problem välja en sedan om man känner för det.

Råkar du få ett dörruppslag på parkeringsplatsen spelar inte det någon roll. Bilen kostar ju nästan ingenting i alla fall. Men sköter du om bilen rullar den hur långt som helst. Det enda du behöver göra är att byta olja och filter och det kan vem som helst fixa utan ­problem. Sök på Youtube så får du upp massor av instruktionsvideor.

En fin Saab 9-5, oavsett årsmodell, får du idag för mindre än 20 000 kronor. Lägger du lite mer får du till och med (relativt sett) en lågmilare.

1 av 2: Sista 9-5:an blev inte långvarig. Kombi­modellen är lätträknad idag. Foto: Glenn Lindberg
2 av 2: Rosten har sina favoritställen på 9-5, vid hjulhusen och på bakre stötfångaren. Foto: Glenn Lindberg

I valet mellan Saab och Volvo så har Saab alltid varit det känslomässiga valet. Den förnuftige valde Volvo, den rebelliske valde Saab. Och många med mig känner fortfarande en viss sorg över att Sverige förlorade ett fint bilmärke med så anrik historia som Saab. I dag kan man bara spekulera i hur nya Saabar hade sett ut. Hade de liknat det läckra och ­sportiga konceptet Phoenix från 2011 ritad av Jason Castriota? Hade de haft drag av den sista riktiga 9-5:an som bara kom ut i ett fåtal exemplar?

Nevs har jag slutat att hoppas på. Hela det projektet känns väldigt diffust och spekulativt. Men vem vet vad framtiden har att bjuda på.

Under tiden får ni vårda era Saab-klenoder. För även om de aldrig kommer att bli några drömbilar så väcker de åtminstone en hel del nostalgiska minnen, och det är mer än vad man kan säga om de flesta bilar.

PROVKÖRNING: Saab 9-5

...eller köp någon av dessa

Cirka 700 000 kr.

Audi A7 Sportback

Enligt mig en av de snyggaste och läckraste coupé/sportback-modellerna på marknaden. Kommer snart som laddhybrid.

Cirka 150 000 kr. Foto: Patrik Lindgren

Mazda CX-5

Stabil, pålitlig och förhållandevis snygg. Fortfarande bra andrahandsvärde på de första modellerna från 2013-2014.

Cirka 180 000 kr. Foto: @ Patrik Lindgren

Porsche Boxster

Insteget till ett härligt men dyrt bilägande. Välj 987:an (2005/2006) så slipper du tårkanalerna från originalmodellen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!