Mercedes E-klass, klassiskt modellnamn som blir än mer klassisk som sedan. Foto: Patrik Lindgren

Peter Klemensberger: Mercedes E-klass – kör bil med stil i en sedan

Vår nya artikelserie bjuder på redaktions–medlemmarnas högst personliga svar på en av livets viktigaste frågor. Näst på tur är Peter Klemensberger.

Jag skulle kunna göra det lätt för mig och ta något italienskt. Mitt stående svar när jag får frågan ”vad är viktigast att tänka på när jag ska köpa bil” från grannar, vänner eller andra velande människor är nämligen: att den är snygg, vilket i praktiken betyder att den är från Italien.

Nej, jag ska i stället slå ett slag för en ­biltyp. En döende sådan: sedanen. Blunda. Tänk dig att du kör genom en allé en sval sommar­eftermiddag och rullar knastrande fram på en välkrattad grusgång utanför ett hotell på landsbygden. Du gör det inte i en mpv, suv eller crossover. Du kan göra det i en roadster eller coupé. Värdigast gör du det dock i en sedan.

Sedanernas sedan och miljontals taxichaufförers val, Mercedes E-klass, får stå som symbol för mitt val. E-klass hör till dagens sedaner som med någorlunda tydlig kroppshållning spjärnar ut med baken och inte velar med kutad rygg för att efterlikna en halvkombi. Det kunde ha varit än tydligare för min del, som gamla tiders sedaner ritade med linjal. Inte de första dock. Namnet kommer nämligen från inglasade bärstolar.

Sedanen tappar mark. Suvar, crossovers och allt vad de heter (en vän kallar biltyperna för vattenskallar) tar stora tuggor av marknaden.

I sedanvurmande marknader som Kina och USA vänder man nu biltypen ryggen. Marknadsandelarna sjönk 2008 till 2017 från 49 till 39 respektive 38 till 27 procent. I Europa sjönk andelen från åtta till 4,5 procent samtidigt som suvarna gick från 8,4 till 29 procent.

E-klass är taxibilarnas taxibil. Här 1987 utanför centralstationen i Stuttgart. Foto: Daimler AG

LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!

Tillbaka till Mercan. Mercedes E-klass som modellnamn debuterade 1993 men rötterna går att spåra till 1953. Dagens generation, den femte i ordningen, kom 2017 och har precis presenterats i uppdaterad form med ­mjukare form på strålkastarna, surare grill och liggande bakljus som största skillnaderna designmässigt. Något svenskt pris finns inte ännu men den utgående versionen, som du ser på bilderna här, startar på 417 500 kronor. Ja, en dyr bil och tyvärr är det så att kaross­alternativet knappt finns kvar i det mindre segmenet. Sedanen är ett ämne för, om inte bara lyxbilar, så i alla fall premiumvarumärken. Men om du ska slå till på den billigaste nya sedanen i Sverige kan du stanna kvar hos Mercedeshandlaren. Det är nämligen A-klass med ett startpris på 253 900 kronor, billigare än familjefraktarna Volkswagen Passat och Volvo S60. De är förvisso större men det är inte Mazda 3 som även den har ett högre startpris än A-klass.

1 av 2: Nya E-klass följer rådande skärmtrend men... Foto: Patrik Lindgren
2 av 2: ...behåller sedanprofilen. Foto: Patrik Lindgren / BMB @ PATRIK L

Men lever jag som jag lär? Nej, jag räknar endast till två sedaner som har varit i min ägo genom åren: en hottad Plymouth Valiant och en maskäten Datsun Bluebird. Så ska min egen bilflora agera som inspiration för ditt bilköp blir det den gamla vanliga visan. Köp något snyggt. Köp italienskt.

PROVKÖRNING: Mercedes E-klass

…eller köp någon av dessa

Cirka 370 000 kr. Foto: Patrik Lindgren

Alfa Romeo Giulia

Enda italienska sedanen på svenska marknaden, om man nu vill kombinera mina tips. Kommer nu även i GTA-version men bara i 500 exemplar.

Cirka 20 000 kr. Foto: Teknikens Värld / BMB

Jaguar XJ

Tillverkad 1968 till 2019 i en mängd generationer. En ny eldriven är på gång, låt det förbli en sedan! Kolla på begagnat för lyx till lågpris.

Cirka 140 000 kr.

Fiat 500

Ingen sedan men väl italiensk. Retrobil som lyckades bli folkbil på nytt. Ersätts snart av en ny dyr och dessutom eldriven generation. Passa på.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!