Bilderna på nya Peugeot 207 överraskar inte så mycket, de flesta designingredienser står att finna hos den större 407, nyligen fejslyfta 307 och ”multibilen” 1007. Detaljer som stor gapande grill, sneda och spetsiga strålkastare, stora glasytor och en allmänt sportig look är alla klart markerad hos nya 207. Bakpartiet är kraftigt utfört stylingmässigt. Det som främst kännetecknar är det långa axelavståndet, som är 10 cm längre än hos utgående 206. Nya 207 växer rejält jämfört med 206. Totallängden ökar 20 cm till 403 cm, höjden 4 cm (147 cm) och bredden med hela 7 cm (172 cm). De nya större måtten gör givetvis nya 207 rymlig och i baksätet förmodas komforten för passagerarna blir rejält förbättrad, kanske klassledande.
Inredningen blir städad ut i 207, utformning/kvalitetsintryck blir flera pinnhål upp jämfört med den utgående 206, som minst sagt var gammaldags invändigt. Kromade sargar runt instrumenten, möjlighet till navigator och sekventiell växellåda som tillval skänker en viss aura av lyx åt 207. Ett glastak (extra tillbehör) skall skänka extra rymd åt kupén.
Nya motorer kommer givetvis, bland annat en 1,6-liters turbomaskin på 150 hästkrafter, som i ett särskilt GT-utförande ersätter den smått klassiska 206 GTI. Längre fram kommer 207 GTI med tvåliters turbomotor på 170 hästkrafter, en motor som Peugeot utvecklat tillsammans med BMW och även kommer i Mini Cooper.
Förutom tre- och femdörrars varianter kommer längre fram även 207 SW, kombi, och plåtcabben CC. Rykten om en sportbil(!) baserad på 207 talas det också om.
Premiären av nya 207 ”live” blir på Geneveslongen.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.