Peugeot 208 GTi Foto: administrateur

Peugeot 208 GTi officiell

Pratar man småbilar från Peugeot kommer man osökt in på GTI tack vare 1980-talsikonen 205 GTI. Så vad vore dagens småbil – 208 – utan en prestandaversion? Här är 208 GTi med spänstigt chassi och effektstinn motor.

I våras lanserades Peugeot 208, småbilen som ska ta efter succéer som 205, 206 och 207. Nu kryddas 208 med GTi-emblem för att locka till mer inspirerande körning. Köper man en 208 GTi får man en bil som ser betydligt tuffare ut än standardversionen. I fronten märks det främst på grillen som fått ”dubbla ribbor” i nederkant varav den nedre av dessa är färgad. Strålkastarna är aningen annorlunda jämfört med normalt då de har med LED-ljus och bildar ett karaktäristiskt utseende i mörker.

 De tuffa 17-tumsfälgarna med 205/45-däck är också GTi-versionen förbehållna. Bakom dessa syns rödmålade bromsok som genast avslöjar vad det handlar om när man ser bilen i profil. Innanför oken sitter skivor som mäter 302 millimeter fram och 249 millimeter bak. Framtill är det ventilerade skivor som gäller.

 Bak på bilen känner man igen 208 GTi på den speciella takvingen, den omgjorda diffusorn och så klart det tuffa dubbelpipiga ändröret på höger sida som Peugeot lovar låter gott.

 För den som ändå inte lyckas sätta att detta är GTi-versionen av 208 har man för säkerhets skull placerat kromade GTi-emblem på C-stolparna.

 Interiört får man en sportig känsla redan när man kliver in i bilen tack vare aluminiumklädda dörrtrösklar. Väl på plats i sätet är det i sportstolar med mer sidostöd som omfamnar föraren och passageraren fram. Stolarna är halvklädda i läder och har röda detaljer, precis som övriga delar av inredningen. Sportratten är läderklädd och pedalerna är i aluminium. Här och där finns detaljer i matt krom. Aluminium finns också att beskåda på insidan, bland annat på växelspaksknoppen.

 Under huven har man inte helt otippat placerat 200-hästarsmaskinen på 1,6 liter med turbo som finns i toppversionen av RCZ. Maxvridet för denna Peugeots pärla ligger på 275 newtonmeter. Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda som om man petar i växlarna optimalt får 208 GTi att sticka iväg 0-100 km/h på under sju sekunder. 0-1000 meter avverkas på 27 sekunder och segdragning på femte växeln från 80 till 120 km/h går på under sju sekunder.

 Dessa siffror uppnås inte enbart tack vare de 200 hästkrafterna. Den finfina vikten på 1160 kilo är också en bidragande orsak. Låg vikt hjälper också till att hålla nere förbruknings- och utsläppssiffrorna. Peugeot 208 GTi släpper ut 145 gram per kilometer.

 Vill man vara lite finare än andra när man beställer sin nya Peugeot 208 ska man försöka få tag på ett av de 50 exemplar som Peugeot kallar 208 GTi Limited Edition. Då får man en speciell vit lack kallad Satin Pearlescent White som kombineras med svarta, klarlackade 17-tumsfälgar med röd dekorrand i mitten. Grillens nederkant pryds av färgerna från den berömda franska flaggan.

 Dessutom är denna limiterad version fullsmetad med all utrustning som går att få till 208. Bland annat GPS-navigation och hifi-ljudsystem samt en plakett med vilket nummer i serien bilen är.

 Peugeot 208 GTi har världspremiär på bilsalongen i Paris senare denna månad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!