Peugeot 208 Foto: JEANBRICE

Peugeot 208 – tre snabba från provkörningen

Full fart på tidningens journalister. Näste man ute i vida världen är PeO Kjellström som tar sig an nya Peugeot 208. Vi kollar läget.

Hallå PeO! Var är du?

 – I ett soligt men väldigt blåsigt Portugal. Vi kör i närheten av turistorten Cascais, inte långt från Lissabon. Det handlar alltså om Peugeot 208, efterträdaren till 207 och en mycket viktig bil för Peugeot. De har tappat rätt mycket i småbilssegmentet på senare tid.

 Bra bil?

 – Jovars. Den baseras rätt mycket på 207, samma axelavstånd till exempel. Men har fått en helt ny kaross som gör att den skiljer sig markant från 207. Det viktiga är att de fått ner bränsleförbrukningen och många av modellversionerna är miljöbilar. 208 är faktiskt mindre än 207, annars brukar ju alla nya bilar växa. Så har de också sänkt vagnsvikten med upp till hela 173 kilo!

 Bra jobbat! När kommer den till Sverige? Finns det priser redan?

 – Det är debut redan i maj. Det kommer flera olika versioner, men den billigaste blir en enliters bensinare med 68 hästkrafter som startar på 124 900 kronor för en tredörrars. 5 000 extra för två dörrar till. Sedan blir det bara dyrare upp till drygt 180 000 kronor.

 Obrigado, PeO! Är du nyfiken på att veta allt om hur Peugeots nya småbil 208 är och fungerar, läs då den kompletta provkörningsrapporten i Teknikens Värld nummer 11/2012 som finns i butik 26 april. Kliar det riktigt mycket i fingrarna ska du prenumerera på tidningen, då får du den tidigare än alla andra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!