Peugeot 208 2012

Peugeot 208 väger in på 975 kilo

Här är de första bilderna på Peugeots nya volymmodell 208 som från och med i vår ersätter 207 i bilhallarna. Med en matchvikt på 975 kilo är den redo att gå in i småbilssegmentet som lättviktare.

Den senaste raden nya bilar har mer eller mindre alla haft en gemensam nämnare i att de nya modellerna som ersätter de gamla blir större och tyngre på alla håll och kanter. Det bakomliggande brukar vara en mix av varumärkesstrategi och kundernas (och motorjournalisters) krav på större utrymmen och bättre säkerhetsnivåer.

En av de som bryter trenden är Peugeot som till sin nya modell 208 både gör bilen kortare och lättare än föregångaren 207. Ersättaren krymper med sju centimeter på längden och blir 173 kilo lättare och kommer väga in på 975 kilo i den lättaste versionen. Benutrymmet växer med fem centimeter för baksätespassagerarna och bagageutrymmet blir 15 liter större enligt VDA-standard.

Linjerna känns igen från Peugeots nya formspråk, men med en flirt till tidigare 205 och 206. I fronten är den största nyheten från föregångaren den nya grillen som påminner om den på storasyster 508. De stora strålkastarna har även de gått ner i yta sedan 207 men sträcker sig uppåt A-stolpen som förut.

En fjärdedel av bilen är byggd av bland annt återvunnen plast och hampa, Bland annat bakstötfångaren är tillverkad med hjälp av växtoljor vilket utslaget på antal bilar Peugeot tänkt sälja ger en årlig besparing på 1 600 ton fossil olja.

Enligt preliminära uppgifter kommer bilen först erbjudas med sju motoralternativ, varav fem är dieselmotorer. Den snålaste dieseln klarar sig på 0,34 liter per mil och släpper inte ut mer koldioxid än 87 gram per kilometer. Ingen av dieselmotorerna kommer släppa ut mer än 99 gram koldioxid per kilometer och samtliga bilar klassas därmed in som miljöbilar med god marginal.

Utöver dieslarna kommer Peugeot lansera två nya trecylindriga bensinmotorer på 1,0 och 1,2 liter slagvolym. Minstingen på en liter ska utan hybridhjälp klara sig på 0,43 liter per mil och släpper då bara ut 99 gram koldioxid per kilometer.

Inuti bilen syns en helt ny interiör med en stor touchskärm som kontrollerar infotainment-systemet mitt i instrumentpanelen. Högt placerade mätarinstrument kompletteras av en head up display som projicerar viktig information på framrutan framför föraren.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!