090114-peugeot-3008

Peugeot 3008 är här

Nu är Peugeots högbygge av 308 officiell. Det som kännetecknar bilen bäst är dess flexibla lösningar, hög sittposition och snåla motorer. Svensk premiär är det i sommar och senast 2011 kommer en hybrid med drivning på alla fyra.

Strax innan nyår visade vi er nytagna spionbilder på en vit avklädd Peugeot 3008, fransmännens senaste tilltag för att kombinera det bästa hos en liten suv och en MPV. Helt enkelt en liten crossover. Åsikterna från er läsare var som vanligt delade, men en övervikt mot de negativa kunde skönjas. Frågan är vad ni säger nu när Peugeot släppt officiella bilder och fakta på bilen. Bilen på bilderna skiljer sig kraftigt åt från spionbilderna – både vad gäller bilens kulör och dess omgivning.

Nya Peugeot 3008 är 436,5 centimeter lång, 183,7 centimeter bred och 163,9 cm hög. Det gör att den är nästan decimetern längre än 308 (som 3008 delar bottenplatta med) samtidigt som den är två centimeter bredare och 14 centimeter högre. Hjulbasen mäter 261,3 centimeter, alltså samma siffra som för 308. De 14 extra centimetrarna på höjden består av några centimeters högre markfrigång. Peugeot 3008 har 15 centimeter mellan backe och underrede, jämfört med 308 som har mellan 10 och 12,6 centimeter.

Med denna crossover-liknande vagn har fransmännen försökt att få olika biltyper att sammanstråla. Relativt kort huv, långt framdragen kraftigt lutande vindruta, en svepande taklinje som avslutas där den tvådelade bakluckan tar vid. Inuti bilen de jobbat på flexibiliteten och utrymmet samt komfort och premiumkänsla, alltså enligt ungefär samma mall som när man tog fram 308. Som vanligt erbjuder Peugeot panoramaglastak som tillval – i 3008 är det 1,6 kvadratmeter stort och tillsammans med övriga rutor blir ljusgenomsläppet enormt.

Bagageutrymmet är på 512 liter (432 enligt VDA-standard) men kan enkelt utökas upp till 1 604 liter (1 241 VDA-liter) genom att fälla baksätet samt passagerarstolen fram. På så vis kan man få en helt plan lastyta med en total lastlängd av 262 centimeter. Golvet i bagageutrymmet kan dessutom justeras i tre olika höjdnivåer.

Peugeot hade redan vid bilens ritade fungeringar på fyrhjulsdrift, men de valde bort denna teknik då de ansåg att utrymmena och flexibiliteten skulle bli lidande. Samtidigt hade bilen blivit tyngre och mer bränsletörstig. I stället har de försett 3008 med en extra hydraulisk krängningshämmare – Dynamic Roll System – och en driv- och spinnkontroll – Grip Control – som föraren kan ställa in i fem olika förvalda lägen. Utöver det finns som standard antisladd och antispinn, låsningsfria bromsar, elektronisk bromskraftfördelning samt panikbromsassistans. Andra säkerhetshöjande detaljer är sex krockkuddar som standard och flitigt användande av höghållfasthetsstål som ökar bilens vridstyvhet samtidigt som vikten hålls nere. En annan nyhet, som också får se som säkerhetshöjande, är den head up-display som projicerar bland annat hastigheten i vindrutan framför föraren. Distansfarthållare, som hjälper till att hålla avståndet till framförvarande bilar, finns också att tillgå.

Sex olika motorer kommer att erbjudas till Peugeot 3008, samtliga med fyra cylindrar. Vid lanseringsstart kommer de två bensindrivna 1,6-litersmotorerna med 120 respektive 150 hästkrafter. Den kraftfullare versionen har en dubbelverkande turbo som laddar redan på låga varvtal. Ett vridmoment på 240 Newtonmeter uppnås redan vid 1 400 r/min. Denna motor är kopplad till en ny sexstegad växellåda. Motorn på 120 hästkrafter, som även den samutvecklats tillsammans med BMW, har variabla ventil- och kamaxeltider. Den är kopplad till en femväxlad låda.

Under hösten 2009 lanseras en turbomotor med 156 hästkrafter.

Bland dieselalternativen finns en ny tvåliters turbomotor på 150 hästkrafter med sexväxlad manuell låda eller 163 hästkrafter med sexväxlad sekventiell automatlåda (av Porsches Tiptronic-typ).

En 1,6-liters turbodiesel på 110 hästkrafter kan levereras antingen med sexväxlad manuell låda eller med en elektroniskt styrd sexväxlad automatlåda. Väljer man det senaste får man en 3008 som drar 0,49 liter per mil och med ett koldioxidutsläpp på 130 gram per kilometer.

En fyrhjulsdriven hybridversion dyker också upp – senast 2011. Den har en förbränningsmotor på 300 newtonmeter som driver framhjulen samt en elmotor, placerad under bagageutrymmet, på 200 newtonmeter som driver bakhjulen. Tillsammans utvecklar de 200 hästkrafter och förbrukningen landar på 0,41 liter per mil medan koldioxidutsläppet uppgår till låga 109 gram per kilometer.

Premiär för Peugeot 3008 blir det på Genèvesalongen i mars. Lansering av bilen i Sverige blir det under sommaren. Men först ska Peugeot genomgått sin kvalitetssäkring genom att ha kört 300 000 mil med modellen runt om i världen. Senare kommer en större SW-version (mer MPV-aktig) som antagligen rymmer sju personer.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!