090428-peugeot 3008 prov

Peugeot 3008 – direktrapport från provkörningen

Peugeot presenterar en ny version av sin 308 som är längre, bredare och högre. 3008 är, enligt dem själva, en mix av personbil, suv och mpv. PeO Kjellström provkör i Kroatien.

Hallå igen. Kroatien! Det var udda. Hur är läget där?

 – Kallt, blåsigt och regnigt. Toppen med andra ord. Men det verkar vara ett vackert land bara solen kunde lysa.

Och hur trivs Peugeot 3008 där borta?

– Ganska bra skulle jag säga. Kroatien har på sina ställen lika dåliga vägar som vi har, men 3008 klarar håligheterna utan svårigheter eller konstiga ljud och är förbaskat tyst i övrigt.

Vad är det för bil egentligen?

– Det känns som att du kör en personbil, invändigt är det snyggt, väldigt snyggt. Samtidigt har du en takhöjd som säger att det inte är personbil. Men någon offroad är det inte. Den har dessutom enbart framhjulsdrift. Jag är dock ganska positivt överraskad. Jag sitter bra både fram och bak, bagageutrymmet är stort och fiffigt med ett flyttbart lastgolv. Den bakre sätesraden (3008 är bara femsitsig) fälls enkelt ned med ett handtag i bakstammen. Smidigt var ordet.

Några andra egenheter?

– Ja, fast de fungerar så där. Bakluckan är tvådelad så att du fäller ut en läm i underkant och överdelen uppåt. Okej när du ska lasta in, men du blir skitig på byxorna när du ska lasta ur efter att ha kört en bit i regnrusk. Peugeot har också satt in vad de kallar Dynamic Roll Control. I princip en tredje stötdämpare på bakaxeln som ska stötta de andra två dämparna så att inte karossen rollar och framvagnen understyr. Det understyr kraftigt ändå, men okej, vägarna är snorhala med all dieselbeläggning och regn.

Sedan finns det en headup-display på vilken du kan se hur långt det är till framförvarande fordon. Ser du inte det med blotta ögat ska du gå till optiker!

Maskinellt då?

– Inga sensationer. 1,6-liters dieselturbo på 110 hästkrafter som går kanon. En bensinturbo (1,6  liter och 150 hk) som jag blev besviken på, men det är möjligt att den inte var helt frisk. De kanske hade glömt turboaggregatet! Jag ska prova ett annat exemplar i morgon (läs mer om detta nedan, reds anm). Så kommer det troligen en 1,6-litersversion utan turbo också. Längre fram blir det en tvåliters dieselturbo på 150 hästkrafter och om ett par år en hybridversion vars elmotor driver bakhjulen, så då blir 3008 fyrhjulsdriven men inte terrängduglig för det.

När kommer den till Sverige? Har du priser?

– I september är det tänkt. Priserna är inte riktigt klara men med minsta utrustningen (som ändock är ganska högt specad) handlar det om 200 000-210 000 för minsta motorn. Bensinturbon runt 220 000-230 000 och dieseln 225 000-235 000 kronor. Ungefär samma prissättning som Nissan Qashqai men då har jag inte haft möjlighet att jämföra utrustningsnivån.

Okej, tackar! Och hur fördriver man en tisdagskväll i Dubrovnik?

– De unga tappra, starka tar väl hissen ned (!) till nionde våningen här på hotellet där nattklubben sparkar igång klockan 22.00. Vi andra försöker orka släpa oss till sängen.

Tillägg

PeO Kjellström blev under gårdagen väldigt besviken på bensinturbon på 1,6 då den var orkeslös och svag, som om turbon inte fungerade. I dag fick han chansen att köra samma motorkonfiguration igen, fast i en annan bil, vilket fungerade betydligt bättre. Turbon laddade som den skulle och PeO låter hälsa att motorn går finfint. Fullt maxvrid om 240 newtonmeter finns tillgängligt redan från 1 400 r/min.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr